28.09.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/cottonbro studio pexels.com/The Coach Space).
Sfinga strážila vchod do Théb a pýtala sa okoloidúcich hádanku. Ak to nedokázali vyriešiť, zabila ich. Dnes takto niektorí uchádzači vnímajú pracovný pohovor. Všetko kvôli zvláštnym otázkam náborových pracovníkov.
Mnohí uchádzači o zamestnanie sa pracovných pohovorov obávajú, najmä neobvyklých otázok alebo úloh, ktoré priamo nesúvisia s kvalifikáciou alebo praxou uchádzačov. Jedným z nich je takzvaný „stoličkový test“. Čo to je a ako naň? Tu je náš tip.
Keď idú na pracovný pohovor, ľudia, ktorí sa uchádzajú o prácu, sú zvyčajne pripravení hovoriť o svojich skúsenostiach, vzdelaní a zručnostiach. Môže sa však stať, že personalista sa rozhodne klásť nezvyčajné otázky, aby posúdil schopnosť budúceho zamestnanca kreatívne myslieť alebo konať pod tlakom.
Nezvyčajné otázky počas pohovoru sú zamerané na posúdenie schopnosti zvládať nepredvídateľné situácie – aspoň tak si manažéri vysvetľujú netradičný priebeh prijímacieho procesu. Uchádzači zase často hodnotia takéto nápady negatívne.
V každom prípade sa pri príprave na pohovor s potenciálnym zamestnávateľom oplatí pripraviť sa na rôzne scenáre, aby ste sa vyhli prekvapeniam. Jedným z nich môže byť aj „stolička“.
Ako prejsť „skúškou stoličky“?
Aby ste uspeli v teste, ktorý vám pripraví budúci zamestnávateľ, musíte si najskôr uvedomiť, že ste takýmto testom vystavení. Predpokladajme, že ideme na náborové stretnutie. Po zvítaní sa s personalistom sedíme na stoličke, ktorá sa začína kývať. Pravdepodobne nejde o obyčajnú náhodu, ale o vedomú skúšku, ktorej sme v súčasnosti vystavení.
Za akým účelom? Nepríjemný moment sedenia na rozbitom kuse nábytku má náborovým pracovníkom pomôcť posúdiť charakter kandidáta a prispôsobivosť novým, stresujúcim podmienkam.
Kľúčom k úspešnému absolvovaniu „skúšky stoličky“ je zachovať si chladnú hlavu. Nestabilná stolička je zámerne určená na to, aby kandidáta rozrušila. Ignorovanie tejto nepríjemnosti však nie je správny prístup. Ignorovaním problému sa môžeme javiť ako neistí alebo neschopní si poradiť. reklama
V prvom rade by ste si mali pokojne všimnúť, že ste sedeli na rozbitom sedadle a potom požiadať o jeho výmenu. Ešte lepšie je, ak si stoličku môžeme vymeniť sami a informovať o tom anketárov. Ďalším dobrým riešením môže byť zložiť kus papiera na kocky a umiestniť ho pod kratšiu nohu nábytku.
Prečo chcú zamestnávatelia testovať kandidátov nezvyčajným spôsobom?
Podľa manažérov spoločnosti žiadna otázka na pracovnom pohovore neumožňuje posúdiť osobnosť kandidáta tak hlboko ako neočakávané situácie. Pri prekvapivých udalostiach reagujeme inštinktívne, čo dáva zamestnávateľovi lepší prehľad o našom charaktere. Úlohy často nesúvisia priamo s náplňou pozície, o ktorú sa uchádzame, ale majú spoločnú požiadavku na kreativitu, reflexy a pokoj.
Na čo sa personalista zameria? Predovšetkým na schopnosti rýchlo reagovať, byť inovatívny a mať schopnosť analyticky myslieť. Niekedy sú otázky formulované spôsobom, ktorý vám umožňuje posúdiť, ako kandidát vysvetľuje zložitejšie témy, ako aj posúdiť vašu prirodzenú schopnosť vykonávať konkrétnu úlohu a postoj k profesionálnym povinnostiam. Majú však takéto pokusy zmysel? Potenciálni zamestnanci majú na túto vec často rôzne názory a – pravdaže – majú celkom pravdu.
Test piva Steva Jobsa
Pri čítaní príspevkov na diskusných fórach vo vláknach o priebehu prijímacích pohovorov sa vynára pochmúrny obraz typického poľského zamestnávateľa, ktorý kladie požiadavky len na potenciálneho zamestnanca, nikdy nie na seba.
„Aké zviera vás vystihuje?“
„Popíš november“
„Akým kuchynským náradím by som chcel byť a prečo?“
– takéto otázky sú bežné pri prijímacích pohovoroch na pozície, ktoré si nevyžadujú kreativitu a nekonvenčné myslenie .
Kandidát, s ktorým sa zaobchádza ako s objektom, najčastejšie nechápe účel zvláštnych testov, ktorým je počas náborového procesu vystavený, ani dôvody svojho úspechu či neúspechu. Často sa cíti ako obeť personalistov, ktorí nad ním zneužívajú svoju dočasnú moc. Dá sa teda tento spôsob komunikácie s budúcim zamestnancom nazvať rozhovorom?
Pohovor vrátane pracovného pohovoru zo svojej podstaty vyžaduje symetriu a rovnaké zaobchádzanie s oboma stranami. Steve Jobs to vedel vďaka zavedeniu „pivného testu“ do náborového procesu v Apple.
„Chcel by som ísť na pivo s týmto človekom?“
– Steve Jobs si vždy položil túto nezvyčajnú otázku.
Samozrejme, Jobsov test bol najčastejšie čisto teoretický, išlo o posúdenie toho, ako kandidát zapadá do spoločnosti a či by sa Steve Jobs cítil príjemne tráviť čas s daným človekom v práci aj mimo nej.
Tento test bol založený nielen na schopnostiach či skúsenostiach kandidáta, ale aj na jeho osobnostných črtách a bol rovnako subjektívny ako „správne“ riešenie nekonvenčných náborových „testov“, no spôsob, akým ho Jobs vykonal, bol jedinečný – u každého človeka snažil sa vidieť najprv partnera a osobu a potom jemu podriadeného zamestnanca.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Váš mozog sa vám za to nepoďakuje! Pozrite si zoznam škodlivých návykov
80 rokov starý test osobnosti odhalí vašu skrytú vlastnosť. Vyberte jednu tvár
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.