17.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Samography & shutterstock.com/Krysja).
Počas takmer 100 rokov existencie výletných letov vzniklo o cestovaní v oblakoch mnoho mýtov. Môže nás záchod v lietadle nasať a môže nás vzduch na palube otráviť? Čo sa stane s odpadom a povedie zapnutý telefón ku katastrofe? Dnes sa pozrieme na populárne fakty a mýty o cestovaní lietadlom.
Je toaleta v lietadle nebezpečná?
Nie všetci používame toalety v lietadle. Niektorí necítia potrebu to robiť, zatiaľ čo iní majú vážne obavy. Čo ak nás záchodová doska vytiahne z lietadla? Ukázalo sa, že niektorí cestujúci sa takejto situácie obávajú. Našťastie je to mýtus – cez toaletu v lietadle nás to nevysaje.
Tento mýtus vznikol kvôli podtlakovému systému, ktorý nasáva odpad a vodu do vnútornej nádrže. Je mysliteľné, že sediac na takejto toalete počas splachovania by bolo všetko (vrátane nás) nasaté. Aby sa to však mohlo stať, medzi vaším telom a plášťom toalety by nemohla byť absolútne žiadna medzera. Nie je sa preto čoho obávať!
Jedia piloti rôzne jedlá?
Hoci sa to môže zdať zvláštne, je to tak. Neexistujú žiadne oficiálne zákazy alebo príkazy, ale odporúča sa, aby piloti jedli každý iné jedlá v tom istom lietadle. Znie to ako mýtus a rozhodne je to fakt.
Aký je dôvod tohto obmedzenia? Hlavne kvôli snahe zabrániť tomu, aby dvaja piloti po konzumácii toho istého jedla ochoreli. Ak sa s jedlom niečo pokazí, následky ponesie len jeden pilot. Druhý bude môcť dokončiť let, bezpečne pristáť a priebeh operácie zostane nenarušený.
Dvere sa dajú otvoriť počas letu
Toto je absolútny mýtus. Mnohí cestujúci sa obávajú situácie, keď sa dvere lietadla otvoria vo veľkej výške a všetci budú nasávať vzduch zvonku. To je však nemožné, takže sa niet čoho obávať.
V skutočnosti sa dvere lietadla môžu otvoriť len vtedy, ak je na oboch stranách (vonku aj vnútri) približne rovnaký tlak. Ako si ľahko domyslíte, vykonať takúto operáciu vo výške 10 000 metrov nad zemským povrchom nie je možné. Dvere budú pôsobiť ako zátka, ktorú človek nedokáže z lietadla vytlačiť.
Pri lete na východ sa lietadlo pohybuje rýchlejšie
Lietadlá letiace na východ dosahujú vyššie rýchlosti. Tento pohľad je faktom a všetko je to spôsobené silou vetra, ktorý sa vyskytuje vo veľkých výškach. Tam, kde lietajú výletné lietadlá, dosahuje rýchlosť vetra okolo Zeme až 500 kilometrov za hodinu.
To poskytuje lietadlu letiacemu tým istým smerom akýsi prídavný pohon od prírodných síl. Na druhej strane, pri lete v opačnom smere musí stroj týmto silám dodatočne čeliť. Prekážka však nie je obrovská, takže lietadlá lietajú na východ aj na západ.
Obsah toaliet padá na zem
Poznáte film Špinavý Joe? Tam hlavný hrdina cestoval naprieč Spojenými štátmi v spoločnosti svojho priateľa, vlastne veľkej gule. Myslel si, že je to meteorit, zatiaľ čo vo filmovej realite to mala byť stvrdnutá guľa záchodového odpadu spadnutá z lietadla. Našťastie, takéto nešťastné zbavovanie sa odpadu je mýtus.
V lietadlách sú špeciálne nádrže. V nich sa skladujú všetky zvyšky, ktoré zostali na toaletách. Tieto nádoby sa vyprázdňujú až po pristátí a na zemi. Preto nehrozí, že by nám jedného dňa na hlavu spadol nechutný „meteor„.
Môže mať lietadlo iba 1 motor?
Je to prekvapujúce, ale pravdivé. Áno, aj s jedným motorom by malo byť lietadlo schopné pokračovať v lete. To všetko preto, že tieto stroje sú certifikované na let po určitú dobu bez druhého motora. Samozrejme, hovoríme o tých lietadlách, ktoré majú štandardne dva motory.
To však neznamená, že takýto stroj bude schopný prevádzky výlučne s jedným motorom. Hovoríme o situácii, keď jedna z jednotiek prestane vo vzduchu fungovať. Napríklad v roku 2014 bolo potvrdené, že Boeing 787 Dreamliner dokáže pokračovať v lete s jedným motorom až 330 minút. To je približne päť hodín letu!
Piloti sa vyhýbajú takzvanému bermudskému trojuholníku
Nie je pravda, že piloti lietadiel nelietajú v oblasti Bermudského trojuholníka. Hoci legendy a konšpiračné teórie podnecujú predstavivosť mnohých, v skutočnosti sa niet čoho obávať. Oblasť v Atlantiku sa nevyznačuje žiadnou desivou sériou nehôd alebo zmiznutí.
Práve naopak. Bermudský trojuholník sa z hľadiska neočakávaných udalostí alebo katastrof prezentuje úplne rovnako ako zvyšok oceánu. Každý deň tam preletí veľa lietadiel, takže tento mýtus môžeme zahodiť za hlavu. Cestovanie lietadlom v tejto oblasti sveta nie je nič strašidelné!
Vzduch v kabíne je plný baktérií?
Je to mýtus, hoci podľa mnohých cestujúcich sú lietadlá plné baktérií a iných nepríjemných okolností. Áno, vzduch v kabíne môže byť suchý a pri spomienke na pandemické zážitky sa nám nechce veriť, že je s ním všetko v poriadku.
V skutočnosti sa všetok vzduch v kabíne lietadla vymieňa v priemere každé tri minúty. Väčšina z neho pochádza zvonku a menšia polovica sa neustále filtruje systémami nainštalovanými v lietadle. Je čas na to zabudnúť!
Jedna zelenina, veľké úspory
Zaujímavosťou (a faktom!) je, čo urobila spoločnosť American Airlines v 80. rokoch minulého storočia. Na základe rozhodnutia vedenia leteckej spoločnosti začali z každého jedla podávaného na palube odstraňovať jednu olivu. Áno, len jednu zeleninu z každého jednotlivého jedla. Aký účinok mohlo mať takéto nezvyčajné rozhodnutie?
V dôsledku toho začala letecká spoločnosť každoročne zaznamenávať úspory vo výške 40 000 dolárov. Ak vezmeme do úvahy vtedajšiu oveľa vyššiu kúpnu silu peňazí, je jasné, že to bola trefa do čierneho. Ako vidíte, úspory z objemu fungujú.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Ryanair zdieľa divokú odpoveď na tweet sťažnosti zákazníka
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.