Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Cestovanie, Zaujímavosti,

Môže to viesť ku katastrofe. Ako počasie ovplyvňuje letectvo?

17.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/aappp pexels.com/Matt Hardy pexels.com/Lina Kivaka). Lety lietadlom sú štatisticky najbezpečnejším druhom dopravy. Piloti sú dobre vyškolení a lietadlá sú technicky skontrolované. Existuje však jeden...

17.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/aappp pexels.com/Matt Hardy pexels.com/Lina Kivaka).

Lety lietadlom sú štatisticky najbezpečnejším druhom dopravy. Piloti sú dobre vyškolení a lietadlá sú technicky skontrolované. Existuje však jeden neustále monitorovaný prvok, ktorý môže byť mimoriadne nepredvídateľný. Hovorím samozrejme o počasí. Má významný priamy a nepriamy vplyv na bezpečnosť letov.

Foto: shutterstock/aappp

Napriek dynamickému rozvoju leteckého priemyslu je matka príroda stále jedným z najnepredvídateľnejších faktorov ovplyvňujúcich celý sektor dopravy. Výkyvy počasia môžu výrazne ovplyvniť technický stav lietadla a priebeh letu od vzletu až po pristátie.

Extrémne teploty sú pre inžinierov výzvou

Počas mrazivých podmienok môžu materiály, z ktorých sú lietadlá vyrobené, stuhnúť, zmrštiť sa a zmeniť vlastnosti základných konštrukčných prvkov. Príkladom sú gumové tesnenia alebo pneumatiky. Stávajú sa menej flexibilnými, čo môže viesť k úniku alebo inému zlyhaniu. Nízka teplota tiež podporuje hromadenie ľadu na povrchu stroja. To zvyšuje odpor a hmotnosť, čo znižuje zdvih a vedie k nižšej účinnosti.

Nepriaznivé sú aj vysoké teploty. Nárast energie spôsobuje tepelnú rozťažnosť vzduchu aj materiálov. Riedší vzduch znamená, že letecké motory pracujú intenzívnejšie, čo následne zvyšuje spotrebu paliva a dokonca aj riziko potenciálneho prehriatia, častejšie kontroly a údržbu.

Niektorí vodiči mali zrejme (ne)radosť skúšať naštartovať auto pri teplotách pod 30 stupňov. Kvapaliny potom hustnú, batéria sa môže vybiť a niekedy je potrebná pomoc. Taktiež kvapaliny používané v letectve, ako je olej, hydraulická kvapalina alebo dokonca palivo, majú špecifický teplotný rozsah, ktorý je pre ne optimálny. Keď teplota klesne príliš nízko, môžu byť husté a lepkavé, čo bráni prevádzke lietadla. Keď je príliš teplo, môžu sa prehriať a nadmerne vyparovať.

Foto: pexels.com/Lina Kivaka

Voda nie sú len zrážky. Lietadlá nemajú radi vlhkosť

Dažďové mraky a zrážky neznižujú len viditeľnosť. Ak je v konštrukcii malá medzera, voda môže presakovať a hromadiť sa, čo spôsobuje koróziu a elektrické problémy. Ak lietadlo stúpa do vyššej nadmorskej výšky a voda v riadiacich mechanizmoch zamrzne, môže predstavovať skutočnú hrozbu pre posádku a cestujúcich.

Menej viditeľným, no stále ovplyvňujúcim faktorom je vlhkosť. Nemusí nutne padať výdatné zrážky, len bude vyššia vlhkosť vzduchu. To stačí na podporu možnej korózie. Je zaujímavé, že vplyv vlhkosti presahuje fyzický zásah do konštrukcie lietadla. Vlhký vzduch je menej hustý, čo je cítiť v kľúčových momentoch letu (vzlet a pristátie).

Vietor si vyžaduje zdatné pilotné schopnosti

Ak hovoríme o vetre, potom podľa meteorologickej definície máme na mysli horizontálny pohyb vzduchu. Jeho rýchlosť a smer môžu ovplyvniť nielen dráhu letu, ale aj (podobne ako teplotu) spotrebu paliva. Protivietor vyžaduje viac energie, zatiaľ čo bočný vietor si často vyžaduje vysoké schopnosti pilota.

Ďalšou formou pohybu vzduchu, ktorá negatívne ovplyvňuje bezpečnosť letu, sú turbulencie. Súvisia s konvekciou, t. j. vertikálnym pohybom vzduchu v oblakoch, nad terénom (napr. vzduch stúpa na prechod cez horský masív) alebo tryskovými prúdmi. Môžu nielen obťažovať cestujúcich, ale aj poškodiť konštrukciu lietadla.

Foto: pexels.com/Matt Hardy

Počasie je zodpovedné za 70 percent meškaní na letiskách

Poveternostné podmienky zohrávajú obrovskú úlohu v prevádzke letísk, keď je lietadlo stále vo vzduchu, aj keď je na asfalte. Dve najväčšie prekážky sú zlá viditeľnosť a silný vietor. Nízka oblačnosť, hmla a dážď sťažujú štarty a pristátia a vietor určuje, na ktorej dráhe bude prevádzka. Búrky vrátane bleskov a stúpavé a klesajúce prúdy zase prispievajú k vzniku turbulencií, ktoré bránia plynulej prevádzke letiska.

Kontrola všetkých kontrolných zoznamov pred letom môže súvisieť najmä s vhodným technickým stavom lietadla. Zahŕňa však aj predpoveď počasia. Nepriaznivé poveternostné podmienky môžu spôsobiť vážne narušenie letového poriadku. Najhoršia situácia je silná búrka. Potom lietadlá nemôžu ani vzlietnuť, ani pristáť. Tí, ktorí letia smerom k búrkovej oblasti, musia zmeniť svoju trajektóriu a vyhnúť sa búrkovým mrakom alebo musia byť nasmerovaní na iné letiská.

Podľa štatistík Federálneho úradu pre letectvo Spojených štátov amerických je počasie zodpovedné až za 70 percent meškaní na letiskách. Žiaľ, zodpovedá aj za 23 % všetkých nehôd, hoci väčšina z nich je spôsobená ľudskou chybou.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Ryanair zdieľa divokú odpoveď na tweet sťažnosti zákazníka

Bezplatná príručná batožina do lietadla? EÚ bojuje za cestujúcich


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Každý deň pred spaním som si pod dvere položila uterák. Boli by ste prekvapení, o koľko je menej starostí

17.9.2024 Redakcia vášeň v tebe (Foto: súkromný archív). Prečo si pod hotelové dvere potrebujete dať uterák? Tento jednoduchý patent je vo svojej jednoduchosti naozaj účinný.…

Počas rozhovoru venujte pozornosť týmto znakom. Naznačujú nadpriemernú inteligenciu

15.9.2024 redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Nicoleta Ionescu). Aj v obyčajnom rozhovore dokážeme rozpoznať, či je náš partner nadpriemerne inteligentný, alebo naopak. Stačí vedieť, na…

Získaju „tehličky“ bez jediného brušáku. Príde tento trend aj na Slovensko? Muži sa zverili do rúk chirurgov

15.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Atstock Productions). Je možné získať "tehličky" pomocou plastickej chirurgie? Hoci estetická medicína bola donedávna doménou žien, jej služby využíva…

Čo ľudia pred smrťou najviac ľutujú? Pracovník hospicu vymenoval 9 vecí

12.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Chinnapong). Grace Bluerocková pracovala šesť rokov v hospici. Počas tohto obdobia mnohokrát sedela pri lôžku umierajúcich ľudí, ktorí sa…

Ako zmäkčiť tvrdé avokádo? Zabalte ho a vyklopte. Po 20 minútach bude mäkké ako maslo.

6.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/MK photograp55). Ako zmäkčiť tvrdé avokádo a urýchliť jeho dozrievanie? Ak narazíte len na ovocie, ktoré nie je pripravené…

Auto Trendy

Toyota stanovila nový rekord v spaľovaní. Viac ako 1 600 kilometrov na jednu nádrž

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Nová Toyota Prius LE práve vytvorila rekord v Guinnessovej knihe za najnižšiu spotrebu automobilu. Cesta sa uskutočnila zo západného na východné pobrežie USA. Japonské vozidlo…

Dacia pokračuje v testovaní pripravovaného SUV Bigster. Nový model bude mať premiéru v októbri

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Uvedenie nového SUV Dacia Bigster na trh sa rýchlo blíži. Budúce SUV bude oficiálne predstavené na autosalóne v Paríži.

Škoda Fabia oslavuje 25. výročie

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Škoda Fabia má 25 rokov a bola predstavená 14. septembra 1999 na autosalóne vo Frankfurte. Za posledných 25 rokov sa jej predalo takmer 5 miliónov…

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch série Šinkansen. Japonsko má s vývojom…

Bizarný svet: Čína vyrába falošné VW Beetle zo sklenených vlákien

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Wecan Beetle má elektrický motor a používa sa na svadby a propagačné akcie. Každý, kto má rád kreslené filmy alebo komiksy, si určite spomenie na…

Prizmatická batéria, ktorá sa dobije za 10 minút, je realitou

19.9.2024 Redakcia Auto trendy - Spoločnosť StoreDot začala pracovať na svojich nových prizmatických bunkách začiatkom roka. Teraz izraelská spoločnosť uvádza, že jej nové články možno nabiť z 10 % na…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov