31.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Pixabay).
Prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železničnej trate na svete, ktorá spája Taliansko a Francúzsko. Prípravy na túto investíciu trvali až pätnásť rokov. Najprv bolo potrebné presvedčiť francúzsku vládu, aby súhlasila, a potom Európsku úniu. Investícia bude stáť miliardy eur a bezpečnostné štandardy budú mimoriadne vysoké – na vybudovanie tunela medzi Lyonom a Turínom bude potrebné prevŕtať Alpy.
V Alpách prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železnice na svete. Tunel spojí Lyon vo Francúzsku s Turínom v Taliansku. Trať bude dlhá 270 km, z toho 162 km povedie pod zemou.
Cesta medzi mestami sa skráti takmer o dve hodiny. Dokončenie investície je naplánované na rok 2032. Jej hodnota je 26 miliárd EUR, z čoho 40 % pokryje Európska únia.
Príprava výstavby, analýza projektov a získanie súhlasu najprv Paríža a potom Bruselu trvali 15 rokov. Povolenie na projekt bolo opakovane zamietnuté. Jedným z argumentov bolo, že Turín a Lyon už spája železničný tunel, ktorý bol postavený pred 150 rokmi. Konštruktéri však argumentovali tým, že už nespĺňa bezpečnostné normy. Okrem toho sa pri výstavbe predchádzajúceho tunela v Alpách vŕtalo vo výške 1 300 metrov nad morom. To znamená, že vozne musia ťahať tri lokomotívy, a preto spotrebujú veľa energie.
Tunel pre cestujúcich a tovar
Nový tunel bude vybudovaný na úpätí hôr. Okrem jednoduchého skrátenia času cestovania medzi oboma metropolami bude dôležitý aj pre využívanie francúzskej a talianskej vysokorýchlostnej železničnej siete. To v historickom tuneli nebolo možné. Vlaky v ňom mohli zrýchliť maximálne na 220 km/h. To je o 30 km/h menej, ako je hranica EÚ.
Nová trasa bude slúžiť aj nákladným vlakom. Rozhodnutie umožniť nákladnú dopravu v tuneli bolo okrem iného motivované obavami o klímu. Každý nákladný vlak na tejto trase bude prepravovať 1 500 ton. Nákladné vozidlo má pritom nosnosť približne 25 ton.
Preto sa zdôvodnilo, že nová železničná trasa medzi Francúzskom a Talianskom prinesie približne o 1 milión nákladných vozidiel ročne menej. Tým sa podľa ochrancov životného prostredia ušetrí palivo a do atmosféry sa tak dostane až o 1 milión ton CO2 ročne menej.
Výzva pre staviteľov
Vybudovaná infraštruktúra sa stane súčasťou stredomorského koridoru transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Tunel bude patriť k jednému z deviatich úsekov trasy. Zahŕňa nielen železničné trate, ale aj cestné, letecké, námorné a dokonca aj riečne trasy. Ako je definované – všetky sú najdôležitejšími spojeniami z hľadiska rozvoja Európskej únie.
Konštrukcia Alpine je pre konštruktérov výzvou. Najťažším úsekom bude tunel Mont d’Ambin. Začne sa vo francúzskej obci Saint Jean de Maurienne a skončí sa v talianskom meste Susa. Na ich spojenie bude potrebné vyvŕtať 57,7 km skál. Práce budú stáť 8 miliárd eur, čo je tretina predpokladaných nákladov na výstavbu. Dĺžka vrtu prekoná súčasného svetového rekordéra, železničný tunel Svätý Gotthard vo Švajčiarsku, len o 600 metrov.
Nie každému sa to páči
Podzemnú trať pod Alpami bude hĺbiť sedem strojov TBM. Každý z nich sa skladá z 10 segmentov a celok má dĺžku 180 metrov a priemer viac ako 10 metrov. Jeho výkon je 8100 kW. Na jeho prepravu je potrebných 120 nákladných vozidiel a 20 špeciálnych vozidiel. Dva štíty s názvami Gea a Frederica už vyvŕtali kratšie tunely na francúzskej strane. Ďalší, ktorý bol uvedený do prevádzky, sa použije na vyrazenie približne 9 km severnej časti tunela.
Línia má svojich odporcov. Najhlasnejšími kritikmi stavby sú Taliani. Dokonca sa združili v organizácii „No Tav“, ktorá protestuje proti výstavbe. Považujú ju za zbytočný výdavok, keďže tunel už existuje. Proti sa vyjadrujú aj francúzski politici, ktorí sa stotožňujú so Stranou zelených.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Prileteli do Európy na dovolenku a teraz sa sťažujú. „Už nikdy viac“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.