Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Cestovanie, Zaujímavosti,

Stavia sa najdlhší železničný tunel na svete. Prípravy trvali 15 rokov, spojí dve metropoly

31.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Pixabay). Prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železničnej trate na svete, ktorá spája Taliansko a Francúzsko. Prípravy na túto investíciu trvali až pätnásť rokov. Najprv bolo...

31.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Pixabay).

Prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železničnej trate na svete, ktorá spája Taliansko a Francúzsko. Prípravy na túto investíciu trvali až pätnásť rokov. Najprv bolo potrebné presvedčiť francúzsku vládu, aby súhlasila, a potom Európsku úniu. Investícia bude stáť miliardy eur a bezpečnostné štandardy budú mimoriadne vysoké – na vybudovanie tunela medzi Lyonom a Turínom bude potrebné prevŕtať Alpy.

Foto: pexels.com/Pixabay

V Alpách prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železnice na svete. Tunel spojí Lyon vo Francúzsku s Turínom v Taliansku. Trať bude dlhá 270 km, z toho 162 km povedie pod zemou.

Cesta medzi mestami sa skráti takmer o dve hodiny. Dokončenie investície je naplánované na rok 2032. Jej hodnota je 26 miliárd EUR, z čoho 40 % pokryje Európska únia.

Príprava výstavby, analýza projektov a získanie súhlasu najprv Paríža a potom Bruselu trvali 15 rokov. Povolenie na projekt bolo opakovane zamietnuté. Jedným z argumentov bolo, že Turín a Lyon už spája železničný tunel, ktorý bol postavený pred 150 rokmi. Konštruktéri však argumentovali tým, že už nespĺňa bezpečnostné normy. Okrem toho sa pri výstavbe predchádzajúceho tunela v Alpách vŕtalo vo výške 1 300 metrov nad morom. To znamená, že vozne musia ťahať tri lokomotívy, a preto spotrebujú veľa energie.

Tunel pre cestujúcich a tovar

Nový tunel bude vybudovaný na úpätí hôr. Okrem jednoduchého skrátenia času cestovania medzi oboma metropolami bude dôležitý aj pre využívanie francúzskej a talianskej vysokorýchlostnej železničnej siete. To v historickom tuneli nebolo možné. Vlaky v ňom mohli zrýchliť maximálne na 220 km/h. To je o 30 km/h menej, ako je hranica EÚ.

Nová trasa bude slúžiť aj nákladným vlakom. Rozhodnutie umožniť nákladnú dopravu v tuneli bolo okrem iného motivované obavami o klímu. Každý nákladný vlak na tejto trase bude prepravovať 1 500 ton. Nákladné vozidlo má pritom nosnosť približne 25 ton.

Preto sa zdôvodnilo, že nová železničná trasa medzi Francúzskom a Talianskom prinesie približne o 1 milión nákladných vozidiel ročne menej. Tým sa podľa ochrancov životného prostredia ušetrí palivo a do atmosféry sa tak dostane až o 1 milión ton CO2 ročne menej.

Výzva pre staviteľov

Vybudovaná infraštruktúra sa stane súčasťou stredomorského koridoru transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Tunel bude patriť k jednému z deviatich úsekov trasy. Zahŕňa nielen železničné trate, ale aj cestné, letecké, námorné a dokonca aj riečne trasy. Ako je definované – všetky sú najdôležitejšími spojeniami z hľadiska rozvoja Európskej únie.

Konštrukcia Alpine je pre konštruktérov výzvou. Najťažším úsekom bude tunel Mont d’Ambin. Začne sa vo francúzskej obci Saint Jean de Maurienne a skončí sa v talianskom meste Susa. Na ich spojenie bude potrebné vyvŕtať 57,7 km skál. Práce budú stáť 8 miliárd eur, čo je tretina predpokladaných nákladov na výstavbu. Dĺžka vrtu prekoná súčasného svetového rekordéra, železničný tunel Svätý Gotthard vo Švajčiarsku, len o 600 metrov.

Nie každému sa to páči

Podzemnú trať pod Alpami bude hĺbiť sedem strojov TBM. Každý z nich sa skladá z 10 segmentov a celok má dĺžku 180 metrov a priemer viac ako 10 metrov. Jeho výkon je 8100 kW. Na jeho prepravu je potrebných 120 nákladných vozidiel a 20 špeciálnych vozidiel. Dva štíty s názvami Gea a Frederica už vyvŕtali kratšie tunely na francúzskej strane. Ďalší, ktorý bol uvedený do prevádzky, sa použije na vyrazenie približne 9 km severnej časti tunela.

Línia má svojich odporcov. Najhlasnejšími kritikmi stavby sú Taliani. Dokonca sa združili v organizácii „No Tav“, ktorá protestuje proti výstavbe. Považujú ju za zbytočný výdavok, keďže tunel už existuje. Proti sa vyjadrujú aj francúzski politici, ktorí sa stotožňujú so Stranou zelených.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Prileteli do Európy na dovolenku a teraz sa sťažujú. „Už nikdy viac“

Je to koniec cestovného ruchu, ako ho poznáme? Amsterdam nechce návštevníkov, Benátky plánujú poplatky


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Ako odstrániť nálepky zo skla? Domáce prostriedky na poháre a taniere bez lepidla

22.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Rebeca Bolanos). Na novom riade sa často nachádzajú nálepky výrobcu, ktoré sa nedajú tak ľahko odstrániť. Zanechávajú po sebe…

Ako sa zbaviť myší v pivnici? Skúste tento patent, ktorý určite funguje

22.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Rachata Kietsirikul). Na jeseň a v zime sa myši tlačia nielen do našich domovov, ale aj do pivníc. Chcú…

Máte problémy s pamäťou? Urobte toto a váš mozog vám to rýchlo vráti

21.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/kapinon.stuio). Problémy s pamäťou sa týkajú každého z nás a s vekom sa môžu zhoršovať. Vedci však identifikovali jednoduché…

Kde likvidovať žiarovky? Vysvetľujeme raz a navždy

21.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/beast01). Kde likvidovať žiarovky? Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná, pretože závisí od typu konkrétnej žiarivky. Predkladáme vám…

Ako dosiahnuť, aby vás ľudia mali radi? Použite šesť psychologických trikov

21.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Jacob Lund). Vstup do tímu nových ľudí vždy prináša stres a úzkosť: budú ma mať radi? Prvý dojem môžete…

Auto Trendy

Zima vás už neprekvapí: Naučte sa správne nasadiť snehové reťaze ešte dnes!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Nasadzovanie snehových reťazí môže byť pre mnohých vodičov spočiatku náročnou úlohou. Táto zručnosť sa však dá naučiť a postupom času sa stane jednoduchšou a intuitívnejšou.…

Citroën 2025: Všetky pripravované modely

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Od modernizovaného modelu Ami až po nový C5 Aircross - tu je prehľad toho, čo Citroën chystá na budúci rok. Citroën 2025: Všetky pripra

Faceliftované Mitsubishi ASX: Nové technológie, lepšia výbava, ale čo bezpečnosť?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Mitsubishi ASX sa podrobilo testovaniu EuroNCAP – je toto SUV naozaj bezpečné? Malé SUV dostalo facelift, aby si viedlo lepšie v silne konkurenčnom segmente B-SUV.…

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali používať? Nie všetci vodiči ich vedia…

Osem dôvodov, prečo sa motorky stanú vašou novou závislosťou: Prestaňte sa obmedzovať autami!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Jazdenie na autách ma fascinuje čoraz menej, zatiaľ čo motorky ma úplne očarili. Po dôkladnom zamyslení som prišiel k jednoznačnému záveru: motorky sú jednoducho lepšie.…

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4x4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy - Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov