Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Cestovanie, Zaujímavosti,

Stavia sa najdlhší železničný tunel na svete. Prípravy trvali 15 rokov, spojí dve metropoly

31.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Pixabay). Prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železničnej trate na svete, ktorá spája Taliansko a Francúzsko. Prípravy na túto investíciu trvali až pätnásť rokov. Najprv bolo...

31.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Pixabay).

Prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železničnej trate na svete, ktorá spája Taliansko a Francúzsko. Prípravy na túto investíciu trvali až pätnásť rokov. Najprv bolo potrebné presvedčiť francúzsku vládu, aby súhlasila, a potom Európsku úniu. Investícia bude stáť miliardy eur a bezpečnostné štandardy budú mimoriadne vysoké – na vybudovanie tunela medzi Lyonom a Turínom bude potrebné prevŕtať Alpy.

Foto: pexels.com/Pixabay

V Alpách prebieha výstavba najdlhšej podzemnej železnice na svete. Tunel spojí Lyon vo Francúzsku s Turínom v Taliansku. Trať bude dlhá 270 km, z toho 162 km povedie pod zemou.

Cesta medzi mestami sa skráti takmer o dve hodiny. Dokončenie investície je naplánované na rok 2032. Jej hodnota je 26 miliárd EUR, z čoho 40 % pokryje Európska únia.

Príprava výstavby, analýza projektov a získanie súhlasu najprv Paríža a potom Bruselu trvali 15 rokov. Povolenie na projekt bolo opakovane zamietnuté. Jedným z argumentov bolo, že Turín a Lyon už spája železničný tunel, ktorý bol postavený pred 150 rokmi. Konštruktéri však argumentovali tým, že už nespĺňa bezpečnostné normy. Okrem toho sa pri výstavbe predchádzajúceho tunela v Alpách vŕtalo vo výške 1 300 metrov nad morom. To znamená, že vozne musia ťahať tri lokomotívy, a preto spotrebujú veľa energie.

Tunel pre cestujúcich a tovar

Nový tunel bude vybudovaný na úpätí hôr. Okrem jednoduchého skrátenia času cestovania medzi oboma metropolami bude dôležitý aj pre využívanie francúzskej a talianskej vysokorýchlostnej železničnej siete. To v historickom tuneli nebolo možné. Vlaky v ňom mohli zrýchliť maximálne na 220 km/h. To je o 30 km/h menej, ako je hranica EÚ.

Nová trasa bude slúžiť aj nákladným vlakom. Rozhodnutie umožniť nákladnú dopravu v tuneli bolo okrem iného motivované obavami o klímu. Každý nákladný vlak na tejto trase bude prepravovať 1 500 ton. Nákladné vozidlo má pritom nosnosť približne 25 ton.

Preto sa zdôvodnilo, že nová železničná trasa medzi Francúzskom a Talianskom prinesie približne o 1 milión nákladných vozidiel ročne menej. Tým sa podľa ochrancov životného prostredia ušetrí palivo a do atmosféry sa tak dostane až o 1 milión ton CO2 ročne menej.

Výzva pre staviteľov

Vybudovaná infraštruktúra sa stane súčasťou stredomorského koridoru transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Tunel bude patriť k jednému z deviatich úsekov trasy. Zahŕňa nielen železničné trate, ale aj cestné, letecké, námorné a dokonca aj riečne trasy. Ako je definované – všetky sú najdôležitejšími spojeniami z hľadiska rozvoja Európskej únie.

Konštrukcia Alpine je pre konštruktérov výzvou. Najťažším úsekom bude tunel Mont d’Ambin. Začne sa vo francúzskej obci Saint Jean de Maurienne a skončí sa v talianskom meste Susa. Na ich spojenie bude potrebné vyvŕtať 57,7 km skál. Práce budú stáť 8 miliárd eur, čo je tretina predpokladaných nákladov na výstavbu. Dĺžka vrtu prekoná súčasného svetového rekordéra, železničný tunel Svätý Gotthard vo Švajčiarsku, len o 600 metrov.

Nie každému sa to páči

Podzemnú trať pod Alpami bude hĺbiť sedem strojov TBM. Každý z nich sa skladá z 10 segmentov a celok má dĺžku 180 metrov a priemer viac ako 10 metrov. Jeho výkon je 8100 kW. Na jeho prepravu je potrebných 120 nákladných vozidiel a 20 špeciálnych vozidiel. Dva štíty s názvami Gea a Frederica už vyvŕtali kratšie tunely na francúzskej strane. Ďalší, ktorý bol uvedený do prevádzky, sa použije na vyrazenie približne 9 km severnej časti tunela.

Línia má svojich odporcov. Najhlasnejšími kritikmi stavby sú Taliani. Dokonca sa združili v organizácii „No Tav“, ktorá protestuje proti výstavbe. Považujú ju za zbytočný výdavok, keďže tunel už existuje. Proti sa vyjadrujú aj francúzski politici, ktorí sa stotožňujú so Stranou zelených.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Prileteli do Európy na dovolenku a teraz sa sťažujú. „Už nikdy viac“

Je to koniec cestovného ruchu, ako ho poznáme? Amsterdam nechce návštevníkov, Benátky plánujú poplatky


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Ako zmäkčiť tvrdé avokádo? Zabalte ho a vyklopte. Po 20 minútach bude mäkké ako maslo.

6.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/MK photograp55). Ako zmäkčiť tvrdé avokádo a urýchliť jeho dozrievanie? Ak narazíte len na ovocie, ktoré nie je pripravené…

Prestanete za ne utrácať majetok. Ideálne, ak sa chcete starať o svoje zdravie

5.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/rsooll). Koncom leta sa v sadoch masovo objavujú slivky. Je pravda, že je úžasné ich konzumovať priamo zo stromu,…

Niekoľko kúskov rozdrvte, posypte trávu a zalejte. Trávnik bude sviežo zelený. Nevzhľadný mach zmizne

5.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/SingjaiStocker). Prakticky každý, kto má doma trávnik, vynakladá veľké úsilie na to, aby ho udržal v krásnom stave. Niet…

Kam vyhodiť staré účtenky? Určite nie do tohto koša. Bola som tiež šokovaná

5.9.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: Súkromný archív). Kde zlikvidovať staré účtenky? Mnoho ľudí si reflexívne vyberá kontajner na papier bez toho, aby vedeli, že…

Kedy sa zmení čas na zimný v roku 2024? Pospíme si o hodinu dlhšie. Zmeníme si hodiny naposledy?

05.09.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Oakozhan). Jeseň je predo dvermi, a tak sa čoskoro budú musieť zmeniť hodiny. Kedy sa zmení čas na zimný…

Auto Trendy

Od klavíra po allegro - zvuk novej Alfy Romeo 33 Stradale poteší všetkých nadšencov

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Alfa Romeo oznamuje, že dynamický vývoj modelu 33 Stradale prebieha podľa plánu, a ponúka nám ukážku zvuku motora exkluzívneho superauta. Alfa Romeo

Nové SUV bude mať celosvetovú premiéru v novembri

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Čínsky gigant SAIC neustále rozvíja svoje výrobky a technológie, ktoré sa v nich používajú, napriek nepriaznivej colnej politike, ktorú voči nemu uplatňuje Európska únia. Teraz…

Nový Nissan Patrol debutuje v Abú Zabí. Toyota Land Cruiser má vážneho konkurenta

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Nissan predstavil novú generáciu SUV Patrol v Abú Zabí. Nový Patrol má za cieľ zdolať Toyotu Land Cruiser. Nissan predstavil novú generáciu SUV

Továreň Audi v Bruseli sa nezachráni. Zástupca výrobcu dostal veľmi nevďačnú misiu

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Audi už dlhé mesiace čelí kríze vo svojej bruselskej továrni. Dokonca sa plánovalo, že sa tu budú vyrábať aj modely iných značiek koncernu Volkswagen. Dnes…

Facelift modelu Kia EV6 debutuje s väčším dojazdom a rýchlejším nabíjaním

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Nech si o novom dizajne svetlometov hovoríte, čo chcete, prepracovaný model EV6 je stále lepší ako predtým, má väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie.

Reklamy v aute? Ford už podal patent na systém, ktorý to umožní

7.9.2024 Redakcia Auto trendy - Reklamy nás sprevádzajú každý deň. Na uliciach, v televízii, v rádiu alebo v aplikáciách, ktoré používame. Spoločnosť Ford chce, aby sme zažili radosť zo sledovania…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov