7.11.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/06photo).
Španielsko chce po vzore Francúzska obmedziť lety na krátke vzdialenosti v krajine. Aktivisti sa obávajú, že reforma bude rovnako neúčinná ako u ich susedov.
Španielsku vládne nová koalícia Socialistickej strany práce a zoskupenia Sumar. Koaličná dohoda už bola podpísaná a obsahuje 230 prísľubov na zmenu zákona. Jedným z nich má byť obmedzenie letov lietadlom na krátke vzdialenosti. – Vlaky budú synonymom dopravy v 21. storočí, vyhlásila optimisticky líderka Sumaru Yolanda Diazová.
Španielsko plánuje obmedziť lety na krátke vzdialenosti
Obmedzenie letov na krátke vzdialenosti nie je revolučná myšlienka – podobná legislatíva už bola zavedená vo Francúzsku. Tam sa reforma nakoniec ukázala ako mierne úspešná, ako sa o tom zmienime ďalej. Španielsko sa zatiaľ zameralo na trasy z miest ako Barcelona, Valencia, Alicante a Sevilla do Madridu, ktoré prevádzkujú spoločnosti Iberia, Vueling a Air Europa. Na týchto trasách sa majú zakázať lety lietadlom na krátke vzdialenosti, pretože prekonanie týchto vzdialeností vlakom netrvá dlhšie ako dve a pol hodiny. To sa však nebude týkať napríklad letov z Barcelony do Sevilly, keďže táto trasa trvá viac ako päť hodín po železnici.
Španielsky plán, podobne ako francúzsky, má veľa dier, čo podľa Politico vyvoláva obavy aktivistov, že nové pravidlá v konečnom dôsledku počet letov nijako zvlášť neznížia. Javier Gandara zo španielskeho združenia leteckých spoločností ALA na druhej strane tvrdí, že cestujúci v posledných rokoch aj tak presedlali z lietadiel na vlaky. V niektorých prípadoch sa až 80 – 90 % ciest na vnútroštátnych trasách uskutočňuje po železnici. Ako Gandara zdôraznil, Madrid sa často využíva ako prestupný uzol pre ďalšie lety, ktorých sa nové nariadenia nedotknú. Gandara sa tiež domnieva, že celý projekt je nepraktický, pretože väčšina letísk sa nenachádza na trase vysokorýchlostnej železnice.
Francúzsko pri obmedzovaní letov na krátke vzdialenosti zlyhalo
Vo Francúzsku bol zákaz zahrnutý do legislatívy o klíme na rok 2021 a uvedený do praxe, ale Únia francúzskych letísk (UAF) a európska pobočka Medzinárodnej rady letísk (ACI Europe) požiadali Európsku komisiu, aby preskúmala, či je táto legislatíva zákonná. EK dala zelenú už v decembri, ale projekt ešte musel prejsť verejnou konzultáciou. Preto až 23. mája 2023 francúzske ministerstvo dopravy vydalo oficiálnu vyhlášku o obmedzení vnútroštátnych letov.
Sociálna strana a aktivisti pôvodne presadzovali, aby sa zákaz vzťahoval na trasy, ktoré sa dajú vlakom prejsť za šesť hodín. Nakoniec sa dospelo k zákazu vnútroštátnych letov lietadlom, ak sa do cieľovej destinácie dá dostať vlakom za dve a pol hodiny. To znamená, že legislatíva sa bude týkať len troch trás – medzi parížskym letiskom Orly a mestami Nantes, Lyon a Bordeaux. Reforma má teda veľmi malý dosah.
Navyše sa pravidlá vzťahujú len na komerčné lety, zatiaľ čo najproblematickejšie lety súkromnými lietadlami sú naďalej povolené. Zo správy Európskej federácie pre čistú dopravu (Transport and Environment) vyplýva, že súkromné lietadlá znečisťujú životné prostredie 14-krát viac ako komerčné lety na osobokilometer a 50-krát viac ako vlaky. Napríklad lietadlo Stevena Spielberga spálilo za dva mesiace od júna neuveriteľných 117 000 EUR paliva.
Okrem toho elita vo Francúzsku mimoriadne rada využíva súkromné lietadlá a ich počet je na Seine najvyšší v Európe. Každý desiaty let v roku 2019 vo Francúzsku sa uskutočnil súkromným lietadlom. V polovici prípadov cesta nebola dlhšia ako 300 míľ (482 km).
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Traja cestujúci vyhodení z lietadla. Všetko kvôli osemtýždňovému šteniatku. „Je to smiešne“
Lietadlo spoločnosti Ryanair muselo náhle pristáť. Niečo zlé sa stalo s … dverami
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.