2.12.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Derpy CG & facebook.com/AFmuseum).
Na internete sa objavili prekvapivé fotografie lietadla s charakteristickým vzhľadom taniera v rukách americkej armády. Pre mnohých je to na prvý pohľad dôkaz, že USA skutočne disponujú mimozemskou technológiou.
Na záberoch je vidieť, ako loď vykladajú z vojenského lietadla a prevážajú do skladu. Nápisy na stroji možno vidieť US. Air Force. Mnohým sa pri pohľade na túto loď okamžite vybavil jediný význam… mimozemská loď.
Máme teda definitívny dôkaz, že americká vláda skutočne disponuje vybavením vyspelej civilizácie spoza našej planéty? No nie tak celkom, hoci pravda je ešte fascinujúcejšia. Veď viditeľný objekt je jednou z najzaujímavejších a najzáhadnejších ľudských konštrukcií.
Fotografie zverejnilo na svojej stránke na Facebooku americké Národné múzeum letectva a prezradilo, že pochádzajú z roku 2007. Zobrazujú prevzatie a počiatočné reštaurátorské práce na jednom z dvoch prototypov Avro Canada VZ-9-AV Avrocar, ktoré mohli inšpirovať vízie mimozemských lodí v popkultúre.
Experimentálne priekopnícke lietadlo
Avro Canada VZ-9-AV Avrocar bola konštrukcia priekopníckeho lietadla, ktorú v 50. rokoch 20. storočia vyvinula kanadská spoločnosť A.V. Roe Aircraft Limited, neskôr (Avro Canada). Jeho konštruktér John Frost chcel vytvoriť lietadlo v tvare disku s turborotorom umiestneným uprostred. Väčšina ťahu turbodúchadla bola nasmerovaná nadol, čím sa vytvoril efekt Coandă, ktorý umožňoval let nad zemou.
Od roku 1952 projekt financovala kanadská vláda, ale pre nadmerné náklady od neho upustila. V roku 1958 získala Avrocar americká armáda a americké letectvo, ktoré v tejto koncepcii videli veľký potenciál. Pozemné sily chceli podzvukové vozidlo na prepravu a prieskum. Letectvo lietadlo s vertikálnym vzletom, ktoré by mohlo lietať bez toho, aby ho zachytili radary pri nadzvukových rýchlostiach. Veľký prstenec na vonkajšej strane hlavného disku zodpovedal za ovládanie polohy a ťahu Avrocaru. Pilot mohol pomocou páky pohybovať prstencom vo vzťahu k zvyšku lietadla. Tým ovplyvňoval prúdenie vzduchu, ktorý nakláňal konštrukciu a umožňoval smerovanie ťahu.
Dva postavené prototypy VZ-9-AV Avrocar mali priemer disku 5,5 metra s dvoma sedadlami pre pilota a pozorovateľa. Na pohon používali tri prúdové motory J69-T9. Lietadlo vážilo približne 1 400 kilogramov a pôvodne malo dosiahnuť 417 kilometrov vo výške 3 kilometrov. Nádeje sa však zrútili počas prvých testov.
Vesmírna katastrofa
Už prvé testy v aerodynamickom tuneli ukázali, že lietadlo VZ-9-AV Avrocar je za letu pri vysokých rýchlostiach mimoriadne nestabilné. Predpoklady amerického letectva o vytvorení stroja schopného prekonať zvukovú bariéru boli okamžite zamietnuté. Ďalej sa však verilo, že požiadavky armády by bolo možné splniť.
Druhý prototyp bol okamžite testovaný v lete, čo len potvrdilo neúspech projektu. Avrocar VZ-9-AV sa vzniesol do výšky približne 90 cm a dokázal letieť maximálnou rýchlosťou 56 km/h. Nikto by však nechcel na palube tohto stroja zrýchľovať. Podobne ako predchádzajúci prototyp, aj tento sa nekontrolovateľne nakláňal. Okrem toho bol systém odvodu tepla taký neúčinný, že niektoré komponenty po niekoľkých letoch doslova zhoreli.
Konštruktérom sa nepodarilo odstrániť nekontrolované nakláňanie, a tak bol projekt v roku 1961 definitívne zrušený. Jeden z prototypov VZ-9-AV Avrocar však dnes môžete obdivovať priamo v Národnom múzeu letectva Spojených štátov amerických ako pamätník nezvyčajných, ale nepraktických nápadov vývoja vojenskej techniky po druhej svetovej vojne.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
UFO nad Las Vegas. „Bolo to na oblohe 20 minút“
Prichádza to znova. V Európe sa prebúdza supervulkán. Ohrozí to milióny ľudí, môže to byť desivé
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.