16.12.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/cottonbro studio).
Pracovný pohovor je jednou z najdôležitejších etáp pri uchádzaní sa o prácu. A hoci môžeme byť dokonale pripravení a kompetentní, určité správanie môže zničiť našu šancu zamestnať sa. O jednej z týchto kľúčových a pre kandidáta zdanlivo triviálnych situácií nám porozprával šéf veľkej austrálskej spoločnosti.
Na internete je množstvo návodov pre uchádzačov, ktorí sa uchádzajú o prácu. Obsahujú tipy a návrhy týkajúce sa okrem iného: čo robiť a čo nerobiť počas rozhovoru, ako odpovedať na otázky, ako sa vhodne obliekať atď.
Aj napriek dokonalej príprave na pracovný pohovor však občas nastanú situácie, keď o našom neúspechu rozhoduje jeden detail. Dotknutý detail je zvyčajne zvláštny nápad jedného z vysokopostavených ľudí v spoločnosti zapojených do náborového procesu.
Šálka kávy je testom pre uchádzačov o zamestnanie
Trent Innes, bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Xero Australia, bol hosťom obchodného podcastu The Ventures, kde prezradil, ako získava kandidátov na zamestnancov. Pre mnohých poslucháčov podcastu sa jeho metóda ukázala ako veľmi kontroverzná, pretože podľa komentátorov nemá veľa spoločného s preverovaním skutočných schopností potenciálneho zamestnanca.
O čom sa teda bavíme?
„Počas pracovného pohovoru vždy pozvem kandidáta do jednej z našich kuchýň, kde mu ponúknem drink. Potom sa vrátime do miestnosti, kde vedieme pohovor. Po skončení rozhovoru skontrolujem, či ak osoba, s ktorou som sa rozprával, chce odniesť svoj prázdny pohár späť do kuchyne.“
– povedal Trent Innes.
Innes predpokladá, že môžete rozvíjať svoje zručnosti, získavať vedomosti a skúsenosti, ale v konečnom dôsledku to všetko závisí od postoja. A dobrý postoj – podľa Innesa – majú tí, ktorí si myslia, že možno je vhodné „umyť šálku kávy“.
Innes sa domnieva, že takýto test napr. so šálkou kávy v hlavnej úlohe, veľa napovie o tom, či je postoj kandidáta v súlade s firemnou kultúrou spoločnosti, do ktorej sa hlási.
„Snažil som sa nájsť úlohu, ktorá je bez ohľadu na to, čo by ste v našej spoločnosti robili, veľmi dôležitá, pretože do značnej miery ukazuje, či venujete pozornosť veciam, ako je upratovanie po vypití kávy.“
– hovorí manažér.
Muž dodal, že ak uchádzač uchádzajúci sa o prácu na samom konci pohovoru ponúkne po vypití nápoja pohár späť, má veľkú šancu zamestnať sa vo firme.
Innes uviedol, že iba 5-10 percent respondentov neuspeje v teste „šálka kávy“, pretože si do kuchyne nevezmú prázdne šálky.
Dávajte si pozor, kam posielate životopis
Victoria Devine je autorkou a moderátorkou populárneho obchodného podcastu „She’s On The Money. Žena povedala, ako v počiatočnom štádiu odmieta uchádzačov, ktorí sa u nej uchádzajú o prácu, bez toho, aby si prečítala ich životopis.
Davine umiestni inzerát na obľúbenú webovú stránku LinkedIn, ktorá má aj funkciu zaslania životopisu danému zamestnávateľovi pomocou nástrojov LinkedIn. Victoria Devine však vo svojom inzeráte uvádza konkrétny návod, na akú e-mailovú adresu a komu treba životopis zaslať.
Vďaka tomu si Davine môže byť istá, kto venuje veľkú pozornosť detailom, pozorným čítaním obsahu inzerátu.
„Ak sa prihlásite priamo na LinkedIn, ani sa nepozerám na váš životopis, pretože to znamená, že ste sa neriadili pokynmi. Nehľadám takých ľudí“
– hovorí žena.
Recepčný test
V roku 2020 jeden z kandidátov uchádzajúcich sa o prácu na Reddite zomrel len pár sekúnd po tom, čo prekročil prah spoločnosti a priblížil sa k recepcii.
„Bol neúctivý voči recepčnej. Pozdravila ho a on sotva nadviazal očný kontakt. Snažila sa ho zapojiť do rozhovoru. Opäť žiadny očný kontakt, žiadny záujem o rozhovor s ňou.“
– spomína Davine.
Kandidátka si neuvedomila, že „recepčná“ je vlastne náborová manažérka.
„Zavolala mu späť do konferenčnej miestnosti a vysvetlila, že každý človek v našom tíme je cenný a zaslúži si rešpekt“
– hovorí Davine.
Potom vedúca náboru rozhodla, že tento muž nie je vhodným kandidátom.
„Ďakujem za tvoj čas, ale rozhovor sa skončil.“
– povedala manažérka.
„Mali by ste byť milí ku všetkým ľuďom v tejto budove.“
– dodala.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Toto nikdy nehovorte na pracovnom pohovore. Práca vás obíde
Zamestnanci nie sú jediní, ktorí na pracovnom pohovore klamú. Dajte si pozor na tieto slová
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.