21.1.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/H_Ko).
Pre niektorých je to najrýchlejší a najpohodlnejší spôsob dopravy. Pre iných je to pekelný stroj, pri ktorom sa im potia ruky. Cestovanie lietadlom sa stalo predmetom legiend. Najmä keď sa počas cesty vyskytnú nečakané dobrodružstvá. Na týchto trasách si radšej dobre zapnite bezpečnostné pásy. Turbulencie sú takmer zaručené.
Zatiaľ čo niektorí počas prvých minút v lietadle tvrdo zaspia, iní pozorne sledujú všetky bezpečnostné pravidlá, počas vzletu sa držia svojho sedadla a takmer okamžite začnú odpočítavať čas do pristátia. Tí, ktorí majú panický strach z lietania, dostanú takmer búšenie srdca už pri vyslovení slova „turbulencie„. Je naozaj dôvod na strach?
Čo je fenomén turbulencie? Odborníci identifikovali „najturbulentnejšie“ trasy
Turbulencia je vlastne turbulentný pohyb vzdušných más, počas ktorého lietadlo začne vibrovať, chvieť sa alebo mierne klesať. V prevažnej väčšine prípadov nepredstavujú žiadne nebezpečenstvo. Navyše sa vo svojej miernej forme vyskytujú takmer pri každom lete. Piloti ich označujú za úplne normálny jav, ktorého sa netreba obávať. Na niektorých trasách sa však vyskytujú oveľa častejšie ako na iných.
Odborníci z Turbli, online „nástroja na predpovedanie turbulencií pre zvedavých a bojazlivých cestujúcich“, analyzovali viac ako 150 000 leteckých trás od roku 2023 a postupne zostavili zoznam najturbulentnejších destinácií. V rebríčku trás s najväčšou pravdepodobnosťou výskytu turbulencií nechýbal ani európsky prienik.
Na týchto trasách sú turbulencie zaručené. Jeden smer sa objavuje mimoriadne často
Odborníci brali do úvahy predovšetkým pomer rozptylu vírov (Eddy Dispersion Ratio – EDR), ktorý je bežným, univerzálnym meradlom turbulencie. Úroveň „turbulencie“ lietadla sa považuje za slabú, keď sa intenzita EDR pohybuje v rozmedzí od 0 do 20, a za miernu, keď je v rozmedzí od 20 do 40. Za silnú alebo extrémnu sa považuje situácia, keď koeficient dosahuje až 80 EDR, resp. až 100 EDR.
Analýzou „turbulentných“ trás odborníci určili, že silná turbulencia sa najčastejšie vyskytuje v Číne. Tento región sveta bol identifikovaný ako „najturbulentnejší v roku 2023“ z hľadiska frekvencie vibrácií lietadiel. Do zoznamu sa dostal let medzi mestami Xianyang (XIY) a Chongqing (CKG) s priemernou úrovňou turbulencie až 16,41 EDR. V rebríčku figurovala aj trasa medzi Xianyangom (XIY) a Chengdu (CTU) s hodnotou 16,25 EDR, ako aj Lanzhou (LHW) a Xianyangom (XIY) s hodnotou 16,337 EDR. Nechýbalo ani Japonsko. Pri lete medzi mestami Osaka (KIX) a Sendai (SDJ) bol stanovený faktor rozptylu vírov na úrovni 16,307 EDR.
V tomto prípade to však nie je žiadna pocta, prvé miesto získala trasa medzi Santiagom v Čile a Santa Cruz v Bolívii. Priemerná úroveň turbulencie tam dosahuje 17,6 EDR. Tým sa však zoznam nekončí. V zozname sa nachádzajú aj európske trasy.
Európske destinácie na zozname trás s najväčšou turbulenciou. O ktoré z nich ide?
Piate miesto v rebríčku obsadila trasa medzi Milánom a Ženevou s priemernou úrovňou turbulencie 16,4 EDR. Zoznam uzatvára cesta medzi Milánom a Zürichom, kde cestujúci často zažívali slabú turbulenciu – na úrovni 16,016 EDR.
Tu je celý rebríček „najturbulentnejších“ leteckých trás na svete z hľadiska turbulencie.
- Santiago (SCL) – Santa Cruz (VVI)
- Almaty (ALA) – Biškek (FRU)
- Lanzhou (LHW) – Chengdu (CTU)
- Centrair (NGO) – Sendai (SDJ).
- Miláno (MXP) – Ženeva (GVA)
- Lanzhou (LHW) – Xianyang (XIY)
- Osaka (KIX) – Sendai (SDJ)
- Xianyang (XIY) – Chengdu (CTU)
- Xianyang (XIY) – Chongqing (CKG)
- Miláno (MXP) – Zürich (ZRH)
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Len o vlások sa vyhli čelnej zrážke. Pilot zareagoval v poslednej chvíli
Nový najväčší Boeing bude čoskoro lietať. Je to 737 MAX 10
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.