28.1.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Den Rozhnovsky).
V Kalifornii sa uvažuje o zavedení automatických obmedzovačov rýchlosti v autách. Americké médiá upozorňujú, že s novým návrhom nebudú spokojní len vodiči, ale aj výrobcovia automobilov.
Podľa návrhu zákona z tohto týždňa by osobné a nákladné vozidlá vyrobené alebo predané v Kalifornii v roku 2027 alebo neskôr museli mať automatický obmedzovač rýchlosti. Vodiči by nemohli prekročiť povolenú rýchlosť o viac ako 16 kilometrov za hodinu, píše San Francisco Chronicle.
USA. Prvý štát navrhuje automatické obmedzovače rýchlosti v autách
Autor návrhu zákona, senátor Scott Wiener, uviedol, že cieľom novej legislatívy je bojovať proti epidémii smrteľných dopravných nehôd v Kalifornii a v oblasti Bay Area – husto obývanej oblasti okolo zálivov San Francisco a San Pablo. Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky odhadol počet smrteľných dopravných nehôd v roku 2022 na viac ako 40 000, pričom približne tretina smrteľných nehôd v celej krajine bola spôsobená prekročením rýchlosti.
Máme rýchlostné obmedzenia a existujú z nejakého dôvodu. Je úplne rozumné povedať, že nemôžete prekročiť povolenú rýchlosť o viac ako 10 míľ za hodinu [16 km/h – pozn. redakcie],“ povedal Wiener novinám. Zhodnotil, že ustanovenia v zákone sú rozumné a je čas zaoberať sa touto myšlienkou.
Automatické obmedzovače rýchlosti nie sú pre každého. Polícia by ich mohla vypnúť, ale za určitých podmienok
Automatické obmedzovače rýchlosti by mohli mať veľký vplyv na spôsob jazdy osobných a nákladných vozidiel v Kalifornii. Autá, na ktoré sa vzťahujú tieto požiadavky, by nemohli prekročiť rýchlosť 80 míľ za hodinu na štátnych diaľniciach (t. j. približne 129 km/h), kde je povolená rýchlosť 70 míľ za hodinu (približne 113 km/h). Zákon by platil aj v meste – vodiči by nesmeli jazdiť rýchlosťou vyššou ako 35 míľ za hodinu na pokojných obytných uliciach (približne 56 km/h), kde je povolená rýchlosť 25 míľ za hodinu (t. j. 40 km/h), vysvetľuje San Francisco Chronicle.
Návrh zákona stanovuje niektoré výnimky. Vozidlá záchrannej služby, konkrétne sanitky a hasičské vozidlá, by nemuseli spĺňať nové predpisy. Na druhej strane by sa obmedzovač rýchlosti mohol vypnúť vo vozidlách patriacich kalifornskej polícii, ale za predpokladu, že vozidlo sa „používa primerane a keď nepredstavuje hrozbu pre verejnú bezpečnosť“.
Na druhej strane nákladné vozidlá nad 4,5 tony vyrobené, predávané alebo registrované v Kalifornii by museli byť povinne vybavené bočnými ochrannými zariadeniami proti podbehnutiu. Tieto kryty majú zabrániť tomu, aby boli ľudia a vozidlá počas nehody vtiahnutí pod nákladné vozidlo.
„Niektoré regulátory rýchlosti môžu využívať technológiu GPS alebo kameru na obmedzenie rýchlosti vozidla podľa toho, kde sa práve nachádza. Viacerí výrobcovia automobilov, ako napríklad Hyundai, už vo svojich najnovších modeloch ponúkajú funkciu regulátora rýchlosti, ktorú niektorí vodiči používajú ako formu tempomatu,“ – píše denník.
Organizácie a združenia zaoberajúce sa bezpečnosťou na uliciach podporujú nové nariadenia. „San Francisco Chronicle však upozorňuje, že návrh zákona pravdepodobne narazí na odpor výrobcov automobilov a kalifornských vodičov, ktorí môžu návrh považovať za formu nadmernej kontroly zo strany štátu.„
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Pes za volantom auta? Incident zachytila rýchlostná kamera. „Prekročili ste povolenú rýchlosť“.
Česi idú proti prúdu. Chcú zvýšiť rýchlosť na diaľniciach. O koľko a na čo?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.