16.2.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Markus Mainka).
Fínske letecké spoločnosti sa rozhodli začať vážiť cestujúcich pred nástupom do lietadla. Toto opatrenie malo dobrú odozvu, ale nie každému sa páčilo. Hoci fínska letecká spoločnosť prijala toto rozhodnutie z bezpečnostných dôvodov, cestujúci neskrývajú prekvapenie.
Finnair chce vedieť, koľko cestujúci vážia
Letecké spoločnosti, ako aj letiská, pravidelne zavádzajú zmeny, ktoré cestujúcim často uľahčujú situáciu. Hovoríme o zrušení limitov alebo otvorení nových trás. Tento typ informácií však na internete nevyvoláva búrku.
Tentoraz však informácie, ktoré poskytla spoločnosť Finnair, spôsobili poriadny rozruch. Ukázalo sa, že fínska letecká spoločnosť bude vážiť cestujúcich odlietajúcich z letiska v Helsinkách a ich príručnú batožinu. Týka sa to vybraných európskych letov v rámci schengenského priestoru a niektorých diaľkových letov mimo tohto priestoru, kde boli zrušené hraničné kontroly.
Táto akcia je však dobrovoľná a anonymná. Podľa spoločnosti Finnair bude prebiehať vo februári, apríli a máji 2024 a zozbierané údaje sa majú použiť na budúce výpočty hmotnosti lietadiel.
Ako sa uvádza na oficiálnej webovej stránke, informácie sa majú zbierať pri odletovej bráne. Finnair zdôrazňuje, že zozbierané údaje sa nepoužijú na iné účely ako na optimalizáciu výpočtov vyváženia lietadiel v rokoch 2025 až 2030.
Prečo chcú letecké spoločnosti vážiť cestujúcich?
Letecká spoločnosť sa rozhodla vysvetliť svoje rozhodnutie v danom oznámení. Zdôraznila, že každé lietadlo má stanovenú maximálnu hmotnosť, ktorá by sa nemala prekročiť. Tá pozostáva nielen z hmotnosti samotného lietadla, ale aj paliva, zapísanej batožiny, palubného cateringu, nádrží na vodu a cestujúcich.
„Zatiaľ čo letecké spoločnosti poznajú hmotnosť všetkého ostatného, hmotnosť zákazníkov a ich príručnej batožiny sa vypočítava na základe priemerných hmotností potvrdených Úradom civilného letectva. Alternatívnou možnosťou pre letecké spoločnosti je použiť vlastné merania a nechať si ich výsledky potvrdiť úradom alebo použiť štandardné hmotnosti stanovené Agentúrou Európskej únie pre bezpečnosť letectva EASA,“
– uvádza sa na webovej stránke spoločnosti Finnair.
Finnair dodáva, že vlastné merania získané od dobrovoľných cestujúcich používa už od roku 2018. Predpisy však vyžadujú, aby letecké spoločnosti aktualizovali svoje údaje každých päť rokov. Preto sa rozhodli potrebné informácie prevziať znova.
Letecká spoločnosť zdôrazňuje, že zhromaždené údaje o hmotnosti nie sú spojené s osobnými údajmi. To znamená, že Finnair pri vážení cestujúcich a ich príručnej batožiny nevyžaduje meno a číslo rezervácie. Upozornila, že celkovú hmotnosť môže vidieť len zamestnanec meracieho miesta.
„Dobrovoľníkov vážime spolu s ich príručnou batožinou. Pri meraní nepožadujeme osobné údaje, ale do databázy zaznamenávame celkovú hmotnosť zákazníka a príručnej batožiny, jeho vek, pohlavie a triedu cesty. Nezhromažďujeme žiadne informácie, ktoré by identifikovali účastníkov,“
– hovorí Satu Munnukka, riaditeľ pozemných procesov spoločnosti Finnair.
Reakcie cestujúcich. Nie každý súhlasí s rozhodnutím spoločnosti Finnair.
Informácie o zbere meraní na určenie priemernej hmotnosti boli zverejnené nielen na oficiálnej webovej stránke leteckej spoločnosti, ale aj na Facebooku. Objavilo sa pod ňou množstvo komentárov. Pravdaže, neodrážajú postoj cestujúcich Finnair vo všeobecnosti, ale pri ich čítaní je jasné, že opatrenie leteckej spoločnosti nebolo prijaté len pozitívne.
„A ďalšia vec bude kontrola zubov pred nástupom?“ – napísala jedna používateľka internetu. Na príspevok zareagoval muž, ktorý považuje postup spoločnosti Finnair za správny. Poukázal na to, že takéto programy boli v minulosti rutinou a sú nevyhnutné z bezpečnostných dôvodov. Dodal, že história pozná prípady katastrof v dôsledku nesprávne odhadnutej hmotnosti. Autor komentára ako protiargument uviedol, že by sa mali používať alternatívy vyplývajúce z technologického pokroku.
„Ak mi nezrušia let, rád sa prihlásim, ale keďže sú všetky lety zrušené…. Už nie sú potrební žiadni dobrovoľníci!“, „Diskriminácia“ – sa píše na Facebooku.
Jeden používateľ internetu sa rozhodol vyjadriť svoju nespokojnosť so situáciou pod úplne iným príspevkom. „Opravte si svoje príšerné služby na palube a rešpektujte súkromie ľudí. Nemáte právo zaťažovať cestujúcich,“ – napísal a jeho názor neunikol pozornosti leteckej spoločnosti. Na odpoveď nemusel dlho čakať. Stručne vysvetlila, prečo sa rozhodla zákazníkov zvážiť, a navrhla prečítať si správu na webovej stránke. „Nemyslíte si, že bezpečnosť je dobrá vec? Chápete, na čo slúži tento dobrovoľný zber údajov? Rozumiete tomu všetkému?“ – dodal ďalší používateľ Facebooku.
Verejnosť zber údajov vážením cestujúcich kritizuje
Podľa National Geographic, verejnosť zber údajov vážením cestujúcich kritizuje. Ukázalo sa, že najviac sa to nepáčilo ľuďom mimo Fínska. Práve zahraniční cestujúci vraj nemajú na situáciu najlepší názor. Objavujú sa dokonca obvinenia z ponižovania na základe vzhľadu.
Autorka blogu dodala, že Fíni majú odstup od svojho vzhľadu, ako aj od svojej nahoty a hmotnosti. To všetko je spôsobené tým, že pravidelne využívajú sauny. V dôsledku toho pre nich myšlienka váženia cestujúcich nepredstavuje problém.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Lietadlo spoločnosti Ryanair muselo náhle pristáť. Niečo zlé sa stalo s … dverami
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.