22.08.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: Pixabay/klimkin).
Môžete zarobiť peniaze za upratovanie vlastného domu? Môžete, alebo aspoň toto umenie doviedli k dokonalosti tzv. cleanfluencers, ktorí inšpirujú milióny ľudí svojimi tipmi na upratovanie na sociálnych sieťach. Samozrejme, nerobia to zadarmo, aj keď na to diváci niekedy zabúdajú.
Vyčistite so mnou kúpeľňu, urobte poriadok v obývačke za 15 minút a vyskúšajte tento nový trik, aby bola škárovacia hmota lesklá biela. Len na Tiktoku pod hashtagom #cleantok nájdete cez štyri milióny videí s týmito a podobnými sloganmi. Lea de Bruijn tam tiež už asi rok zdieľa tipy na upratovanie a domácnosť.
„Ľudia radi pozerajú tieto videá. Tiež motivujú ľudí, aby upratovali, keď sa na to divákom nechce.“
– hovorí 25-ročná žena z Porúria.
Sledovatelia si budujú dôveru v influencerov: „Ak niečo odporúčajú, sledovatelia majú tendenciu veriť, že produkt je dobrý alebo že trik funguje.“
Štvorciferné sumy za video o upratovaní
25-ročná má účet my.cleantok s vyše 110-tisíc sledovateľmi na Tiktoku a takmer 28 tisíc na Instagrame, kde publikuje pod menom leabloomz. Vo svojom výklenku na sociálnych sieťach sú títo tvorcovia známi aj ako cleanfluencers. Anglické sloveso „clean“ znamená „čistiť“. Lea De Bruijn premenila svoju vášeň na upratovanie na povolanie.
Na jednom videu strávi podľa influencerky okolo osem až desať hodín. Za to dostáva na účet štvorciferné sumy.
„Vždy vykonávam rôzne spolupráce a dostávam dve až tri ponuky denne“
– hovorí 25-ročná žena.
Ponuky prichádzajú od malých aj známych spoločností. Jej plán: „Čoskoro budem predstavovať a predávať svoje vlastné čistiace prostriedky.“
@cleaningwithida cleaning therapy 💆🏼♀️🎧🫧 product links are in my bio ❤️ #cleantok #cleaningtherapy #cleanhome #cleanwithme #cleaningmotivation #cleaningroutine #cleaningtips #speedclean #cleaninginspo #cleaningproducts #relatable ♬ original sound – womenwealthclub
Upratovanie je požadované na internete
Lea De Bruijn vo svojich videách napríklad odporúča naniesť aviváž na handričku a utrieť ňou povrch, aby sa nehromadil prach. Ukazuje tiež, ako čistí okná bez toho, aby zanechávala šmuhy.
Cleanfluencerka často testuje nové čistiace prostriedky, ako sú saponáty, špongie a handričky. Ukazuje napríklad, ako dôkladne vyprať vankúše alebo ako pravidelne čistí schodisko vo svojom bytovom dome.
„V minulosti sa ľudia tradične pýtali na domáce prostriedky svojej babičky alebo mamy, no v súčasnosti ich veľa ľudí hľadá na internete, najmä na sociálnych sieťach.“
– hovorí Arne Westermann, profesorka marketingu a komunikácie na International School of Management (ISM).
Okrem upratovania je na sociálnych sieťach nespočetne veľa ďalších trendov, pričom každý má svojich influencerov. Ľudia ukazujú, ako sa líčia, ako varia, ako cestujú, čo nosia, ako si vybavujú bicykle, aké knihy čítajú a aj oveľa viac.
Firmy tento trend využívajú
Nie je preto prekvapujúce, že o tieto tematické bubliny majú záujem nielen súkromné osoby.
„Spoločnosti sa pozerajú na to, čo je trendy a ako môžu s tým môžu prepojiť svoje produkty“
– vysvetľuje marketingová expertka Arne Westermann.
Toto nemusí nutne fungovať len cez podnikateľské účty.
Pre influencerov ako Lea de Bruijn to môže vytvoriť lukratívny biznis. Podľa Viledy – upratovacej divízie Freudenberg Group so sídlom v nemeckom Weinheime – sa počet influencerských kampaní v roku 2024 v porovnaní s predchádzajúcim rokom zdvojnásobil a plánuje sa ďalšie rozširovanie.
@my.cleantok Antwort auf @Maria Iripino Wann habt ihr zuletzt euer Kopfkissen gewaschen? 🧺🫧 #fy #foryou #foryoupage #kopfkissen #kissen #kissenhack #kissenwaschen #saubermachen #sauber #waschen #waschenlernen #waschenfüranfänger #wäschewaschen #schlafen #schlaf #milben #staub #haushalt #putztipps #putztipp #putzhacks #putzhack #frischewäscheduft ♬ Cupid – Rulydows
Spolupráca s influencermi neustále rastie aj u výrobcu čistiacej techniky Kärcher, ktorý má sídlo vo Winnenden v Bádensku-Württembersku. Výrazný nárast spolupráce s cleanfluencermi zaznamenal aj výrobca domácich potrieb Leifheit.
Ženské problémy?
Okrem ekonomickej príťažlivosti vidí psychologička Brigitte Bösenkopf aj viaceré problémy s upratovacími videami.
„Ideálne by bolo, keby človek po zhliadnutí takéhoto videa hneď vstal a využil motiváciu na upratovanie“
– hovorí.
„Povahou sociálnych sietí je však to, že majú tendenciu priťahovať používateľov a ich vlastná iniciatíva ustupuje do úzadia.“
– dodáva psychologička.
Porovnávať svoj vlastný neupravený domov s tým, čo vidíte vo filmoch, je zradné a vedie k frustrácii:
„Na sociálnych sieťach je veľa perfekcionistov, ktorí si čistia svoje domovy s takmer klinicky citeľnou čistotou“
– vysvetľuje Brigitte Bösenkopf.
Problematický je aj fakt, že mnohé videá o upratovaní nahrávajú a zverejňujú ženy. Podľa odborníčky to „môže posilniť tradičné vzory“.
Iná situácia je v prípade videí o varení: „Na základe videí vidieť, že varenie už dávno nie je len ‚ženská práca‘.“ V skutočnosti mnohí muži tiež upratujú svoje domácnosti, no na sociálne siete uverejňujú menej videí.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Môj priateľ vložil do mrazničky špongiu. Keď sa dozviete dôvod, budete robiť to isté
Elon Musk sa na pracovnom pohovore vždy opýta jednu otázku. Takto rýchlo odhalí klamárov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.