Objavte v sebe ženskú vášeň
- svoju hybnú silu.

Logo

„Bez vášne nemáte energiu.
Bez energie nemáte nič.“

Warren Buffet

Rodina a priatelia, Zaujímavosti,

Pozor na haló efekt. Niektorí už pri prvom stretnutí dokážu narobiť škody

25.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Studio Romantic). Podľahneme tomu, keď spoznávame nových ľudí. Vyskytuje sa v škole, práci a na večierkoch. Kognitívne skreslenie nazývané haló efekt je mechanizmus, ktorý...

25.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Studio Romantic).

Podľahneme tomu, keď spoznávame nových ľudí. Vyskytuje sa v škole, práci a na večierkoch. Kognitívne skreslenie nazývané haló efekt je mechanizmus, ktorý nás môže dostať do veľkých problémov. Tým, že si náš mozog vytvorí obraz o čerstvo zoznámenom človeku len na základe prvého dojmu, vytvorí si skrátenú cestu a rýchly kompliment cudziemu človeku môže mať (často vážne) následky.

Pozor na haló efekt. Niektorí už pri prvom stretnutí dokážu narobiť škody.
Foto: shutterstock/Studio Romantic

Čo je to haló efekt?

Mechanizmus, ktorý sledujeme, keď podstupujeme haló efekt (známy aj ako efekt svätožiary), je spontánny, takže nad ním nemáme prakticky žiadnu kontrolu. Psychológovia sa o tento fenomén začali zaujímať pred mnohými desaťročiami a bolo mu venovaných množstvo vedeckých publikácií. Každý z nich potvrdzuje fakt, že haló efekt sa nedá kontrolovať.

Pri spoznávaní úplne cudzieho človeka si náš mozog iba pomocou oblečenia, pohybu a reči tela vytvorí o cudzincovi ucelený názor. Ak sa človek veľa usmieva a je elegantne oblečený, predpokladáme, že je prirodzene milý a pozitívny. Mechanizmus priraďovania všeobecných charakteristík na základe malých údajov počas prvého dojmu je automatizovaný na úrovni našej mysle. Nedá sa „vypnúť“ a je zrejmé, že zriedkavo súvisí so skutočnými črtami osoby, ktorú ste práve stretli. To je dôvod, prečo psychológia opisuje haló efekt ako kognitívne skreslenie.

Haló efekt môže byť pre zamestnávateľov problémom

V podstate k tomuto javu dochádza vždy, keď prídeme do kontaktu s úplne neznámou osobou. Ale rozlišujeme situácie, ktoré nám môžu spôsobiť problémy, ak príliš unáhlene podľahneme haló efektu. Ide napríklad o prijímacie pohovory, pri ktorých sa chce uchádzač vždy čo najlepšie odprezentovať.

Sebaprezentačné techniky sú široko dostupné vďaka rôznym školiacim kurzom a videám dostupným zadarmo na internete, vďaka čomu môžu kandidáti na pozíciu ukázať svoju najlepšiu stránku potenciálnym nadriadeným, čo zase nemusí mať žiadnu súvislosť s ich skutočnou osobnosťou v dlhý beh. A to môže byť problematické tak pre šéfa, ako aj pre spolupracovníkov, ku ktorým pribudne novoprijatý človek. Ak sa ukáže, že novoprijatý člen tímu je niekto úplne iný ako dojem, ktorý „vytvoril“, môžeme mať takmer dočinenia s manipuláciou.

Haló efekt na prijímacích pohovoroch môže spôsobiť, že kandidát vytvorí ilúziu dokonalosti, ktorá nesúvisí s realitou.
Foto: shutterstock/fizkes

Ako bojovať proti haló efektu?

Neexistuje žiadny „liek“ na tento jav. Spontánne zmizne, keď nového človeka spoznáte lepšie a hlbšie. Preto sa oplatí veľa rozprávať, stretávať sa na rôznych miestach a v rôznych situáciách, medzi rôznymi ľuďmi, aby ste čo najlepšie spoznali svojho spolupracovníka či nového priateľa. Čím viac sa o „cudzom človeku“ dozvieme, tým viac informácií náš mozog ukladá, spracováva a vytvára si obraz tohto človeka, ktorý je oveľa pravdivejší a v súlade s realitou.

Veľké spoločnosti často rozdeľujú náborový proces do niekoľkých etáp, počas ktorých kandidát hovorí s niekoľkými rôznymi ľuďmi a musí vypracovať alebo vyriešiť úlohy v súlade s predpokladaným rozsahom zodpovednosti. To všetko preto, aby sa minimalizovalo riziko rozhodovania na základe haló efektu, ktorý môže byť zavádzajúci. Keď však stretneme nového človeka či už v práci alebo v škole, snažme sa nenechať sa ovplyvniť prvým dojmom a nepripisovať mu všeobecné vlastnosti na základe krátkeho prvého rozhovoru. Strávme s „novým“ človekom čo najviac času a snažme sa navzájom spoznať.

Použitie haló efektu pri predaji

Jedným z najzaujímavejších spôsobov využitia haló efektu na zvýšenie propagácie firmy a zlepšenie predajných výsledkov je tzv. influencer marketing. Slávne hviezdy a celebrity inzerujú produkty rôznych spoločností na svojich účtoch na sociálnych sieťach, vďaka čomu bude daná spoločnosť dosahovať oveľa lepšie predajné výsledky a je tiež oveľa lepšie rozpoznateľná online používateľmi. Ako tu zohráva úlohu haló efekt?

No vďaka dobrému dojmu, ktorý na nás celebrita robí, jej viac veríme a sme ochotnejší kupovať veci, ktoré odporúča. Mechanizmus je jednoduchý ako samotný haló efekt. Svoj idol nepoznáme a zrejme ani nebudeme poznať natoľko, aby sa efekt prvého dojmu vytratil, pretože práve idol ovláda, čo sa o ňom dozvieme a v akom svetle ho uvidíme prostredníctvom videí a príspevkov, ktoré zverejňuje. Ak to urobí šikovne, náš mozog známu osobnosť označí za úprimného a dobrého človeka, čo nám uľahčí dôveru v jej slová. A odtiaľto je jednoduchý spôsob, ako uveriť, že produkty, ktoré propaguje, budú pre nás potrebné.

Haló efekt spôsobuje, že produkty propagované celebritami (resp. influencermi) vnímame dôveryhodnejšie a častejšie ich kupujeme.
Foto: shutterstock/Kaspars Grinvalds

Podobne je to aj v realitnom priemysle – atraktívny a dobre oblečený realitný maklér má podľa štúdie uskutočnenej v USA oveľa väčšiu šancu predať dom a za oveľa vyššiu cenu ako makléri, ktorí sú pre nich menej príťažliví. potenciálnych kupcov.

Aby som to zhrnula: efekt svetožiari (haló efekt) alebo prvý dojem z nejakého dôvodu klasifikujú odborníci na psychológiu ako kognitívne chybu. Ale uvedomenie si toho, že sa tomu poddávame a vieme, ako to nechať zmiznúť, nás robí oveľa ostražitejšími a vyhýbame sa falošnému pripisovaniu všeobecných vlastností novo stretnutej osobe, ktoré neskôr nemusia mať nič spoločné s jej skutočnou osobnosťou.

Redakcia Vášeň v tebe.

Súvisiace články:

Ako dosiahnuť, aby vás ľudia mali radi? Použite šesť psychologických trikov

Dokáže znepríjemniť život každej žene. „Petra Pana“ spoznáte podľa týchto 6 vlastností


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Rozpustite v pohári a pridajte ponožky. Budú „pretrasené, nemiešané“ a biele ako sneh

1.4.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock.com/Gorloff-KV). Unavené z pohľadu na kedysi biele ponožky, ktoré teraz pripomínajú skôr sivú myš? Zabudnite na tradičné metódy prania,…

Najlepšia zelenina, ktorú môžete jesť. Predlžuje život a zlepšuje zdravie

01.04.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/La Huertina De Toni). Máte svoju obľúbenú zeleninu? Skvelé, dietológovia a lekári tiež. A nejde len o chuť či…

Takto energetické nápoje ovplyvňujú naše telo. Expert varuje

01.04.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/1take1shot). Všetci poznáme tie noci, keď nás obľúbený seriál nenechá zaspať a ráno je jedinou záchranou silná káva, nasledovaná…

Neurológ: nejedzte to na raňajky. Katastrofálne produkty pre mozog

1.4.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/shurkin_son). Výber nesprávneho jedla na raňajky môže pokaziť našu produktivitu počas celého dňa, varuje Dr. Daniel G. Amen, americký…

Mal dosť medvedích návštev. Jeho metóda zahnania predátora si získala srdcia používateľov internetu

31.03.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: youtube.com/@nypost). Muž zo Severnej Karolíny našiel na svojom pozemku nezvyčajný spôsob, ako sa zbaviť medveďa. Predátor sa pravidelne objavoval…

Auto Trendy

Nissan odhalil prvé detaily o novej generácii modelu X-Trail

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Nissan odhalil prvé detaily o novej generácii modelu X-Trail, ktorý má prísť na trh v roku 2027. S moderným dizajnom, revolučnou technológiou hybridného systému e-Power…

Elektromobily žerú pneumatiky ako nikdy predtým - Tesla na čele!

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Elektromobily bývajú prezentované ako ekologická alternatíva s minimálnymi nákladmi na prevádzku. Pravda je však niekde inde. Nové štatistiky odhaľujú, že elektromobily, najmä Tesla Model 3,…

Dacia Duster, ktorá sa stala hviezdou Instagramu: Milión videní a nový agresívny štýl

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Rumunské SUV, Dacia Duster, zažiarilo na sociálnych sieťach v úplne novom šate. Úprava od nemeckej firmy Carpoint GmbH, nazvaná REDUST, priniesla tomuto populárnemu modelu široké…

Koniec GPS? Revolučná technológia IDPS ponúka navigáciu bez satelitov!

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Predstavte si, že by ste už nikdy nemuseli čeliť problémom s GPS signálom v mestských kaňonoch, hustých lesoch alebo podzemných tuneloch. Nová technológia IDPS prichádza…

Hyundai sa smeje Trumpovým clám: Kórejský gigant má eso v rukáve

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Zatiaľ čo väčšina automobiliek sa trasie pred novými clami a zrušením stimulov pre elektromobily, Hyundai zostáva pokojný. Kórejská automobilka investovala v USA neuveriteľných 12,6 miliardy…

Ukrytý raj na jazere Garda: Spiaggia Pini, pláž, ktorú musíte navštíviť toto leto

1.4.2025 Redakcia Auto trendy - Predstavte si miesto, kde sa tyrkysová voda stretáva s majestátnymi horami, kde slnečné lúče prenikajú cez koruny píniových stromov a vytvárajú na hladine jazera magickú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov