5.1.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/IKO-studio)
Podľa rôznych definícií je generácia Z (ľudia narodení v rokoch 1995 až 2012) individuálna, otvorená novinkám, na špičke internetu a nových technológií, rebelská, plná nových nápadov a veľmi nezávislá. Ako teda do tohto opisu zapadá strach z návštevy reštaurácie?
Neustála potreba kontroly
Štúdia, ktorú uskutočnila medzinárodná agentúra pre prieskum trhu OnePoll o postojoch k objednávaniu jedla, je prekvapujúca. Spomedzi 2 000 opýtaných Američanov až tretina pociťuje tzv. Čo to je? Ide o typ sociálnej fóbie, ktorá sa prejavuje pri návšteve reštaurácií a pri kontakte v nich, a to aj s personálom. Tento druh strachu môže súvisieť s vysoko rozvinutou technológiou a potrebou neustálej kontroly: od vzhľadu, cez chuť, čas dodania až po trafenie chutí.
Čoraz viac automatizované spôsoby bezkontaktného alebo online nakupovania určite ovplyvňujú to, ako sa znižuje frekvencia osobného kontaktu s iným človekom. Dokonca aj aplikácie na objednávanie jedla na objednávku ponúkajú služby na prispôsobenie jedla našim chutiam, môžeme zaplatiť za objednávku a dokonca dať prepitné kuriérovi v pohodlí nášho domova. Vďaka fotografiám pri každej položke v jedálnom lístku nás už nič nemôže prekvapiť. V reštauráciách, najmä ak ich navštívime po prvýkrát, však existuje veľká pravdepodobnosť, že jedlo nebude podľa našich predstáv alebo bude mať prílohu, ktorá nám nechutí.
Úzkosť pred a počas objednávania jedla
Štúdia OnePoll zistila, že až 41 percent príslušníkov generácie Z a mileniálov (18-43 rokov) pociťuje úzkosť pred a počas objednávania jedla v reštaurácii, zatiaľ čo medzi staršími ľuďmi (44-77 rokov) je to len 15 percent. Mladí sa snažia vyrovnať s úzkosťou z jedálneho lístka a pred návštevou reštaurácie si ho skontrolujú online – robí to až 25 percent mileniálov. Robí to 25 percent „zetiek“, zatiaľ čo prečítanie jedálneho lístka vopred je dôležité len pre 15 percent generácie X.
Až 38 % najmladšej skupiny opýtaných uviedlo, že by nešli do reštaurácie, ak by si nemohli vopred overiť všetky dostupné informácie o jedálnom lístku online. Obavy sa týkajú nielen chuti objednaných jedál, výzdoby podniku alebo celkovej atmosféry, ale aj… vplyv na životné prostredie. Až 77 % mladých respondentov uviedlo, že majú veľké obavy z toho, aby ich personál informoval o vplyve rôznych druhov jedál na životné prostredie. Rovnaký názor vyjadrilo len 58 percent príslušníkov generácie X.
„Objednávka pre mňa“
Všeobecný problém a typ fóbie spojený s nadväzovaním kontaktov môže súvisieť aj s tým, že generácia Z vyrastala v období vysoko rozvinutej online komunikácie, ktorá bola pre nich normou už od raného detstva. To malo na spôsob, akým vnímajú „reálnu“ interakciu s inou osobou, väčší vplyv, než by sme si mohli myslieť.
Nechuť k „small talku“, ktorý sú čašníci dokonca povinní viesť, nedostatok odvahy nadviazať aj obyčajný vzťah s cudzincom alebo strach, že ich niekto bude otravovať a presviedčať, aby si objednali „špecialitu šéfkuchára“, sú podľa najmladších respondentov tiež nepriaznivé faktory pre návštevy reštaurácií. Z týchto dôvodov niektorí z nich žiadajú, aby objednávku na mieste urobila im blízka osoba, aby nemuseli čeliť týmto problémom.
Ak áno, rúca sa mýtus o otvorených, impulzívnych mladých Američanoch, ktorí chcú „dobyť svet“? No, nie. Napriek vyššie opísaným ťažkostiam považujú „zetkári“ už len to, že si zájdu na jedlo, ktoré im pripraví a naservíruje profesionálny kuchár, za jeden z najlepších spôsobov, ako stráviť čas s priateľmi.
Dokazuje to aj ďalšia štúdia, ktorú uskutočnila britská agentúra pre potravinové normy. Z nej vyplýva, že ľudia narodení po roku 1994 sú najkulinárskejšou skupinou, pre ktorú je jedenie vonku najlepšou možnosťou. Takže: jedzte vonku, ale úplne pod kontrolou a bez kontaktu s cudzími ľuďmi. Dáva to zmysel? Posúdenie necháme na vás.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Generácia Z a honba za dokonalosťou: Prečo 20-roční míňajú na estetické zákroky?
Bránite sa vychádzaniu z domu? Tu sa dozviete, čo sa deje s vaším telom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.