23.04.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Inspiration GP).
Generácia Z, mladí dospelí, ktorí práve vstupujú na trh práce, neprestávajú udivovať. Mediálne správy si určite nezískavajú fanúšikov nad generáciou narodenou po roku 1995. Široký ohlas zaznamenali články o ich bezradnosti či strachu objednať si jedlo v reštaurácii. Zdalo sa, že o ich revolučnom prístupe k práci, financiám a zručnostiam v základných domácich prácach už bolo napísané takmer všetko, keď prichádza nový výskum a rozšírená odpoveď naň: Generácia Z sa bojí… telefonátov.

Foto: shutterstock/Inspiration GP
Školenie v… rozhovoroch
Jedna z najväčších britských finančných firiem, Forvis Mazars, sa rozhodla uskutočniť odborné školenie zamerané na zástupcov generácie Z zamestnaných v ich spoločnosti. Na tom nie je nič prekvapujúce, okrem predmetu kurzu. Ide o to naučiť sa telefonovať.
Okrem štandardného „odpovedania na telefón“ chce spoločnosť počas kurzu školiť zamestnancov aj v témach budovania vzťahov so zákazníkmi, vedenia náročných dialógov a empatickej reakcie na komplikované medziľudské situácie. Ide o reakciu na čoraz častejšie vyhýbanie sa telefonovaniu, neochotu odpovedať, keď niekto zavolá, a posielanie SMS správ s prosbou o e-mail alebo SMS v tejto vekovej skupine. Forvis Mazars poznamenáva, že v krátkych textových správach nie je možné zahrnúť dostatok informácií alebo vybudovať vhodný vzťah s klientom, čo môže ovplyvniť dôveru a finančnú situáciu.
SMS namiesto hovoru
„Pre mladších pracovníkov môže byť telefonát zdrojom paniky. E-mail alebo textová správa je pre nich prirodzenou formou kontaktu, no hlasová konverzácia je niečo, čo si vyžaduje odvahu a skúsenosti“
– hovorí Victoria Bari, vedúca školenia v Berry Recruitment Group.
V rozhovore pre Daily Mail poznamenáva, že medzi „Z“ sa stalo takmer štandardom vyhýbať sa telefonátom, pretože v nich vyvolávajú strach, úzkosť a neistotu.
Výskum zadaný Buffalo Trace Distillery zistil, že až tretina Britov prepadne panike, keď začuje zvonenie svojho telefónu, pričom mnohí naň vôbec neodpovedajú. Pýtajú si esemesku, inak je ťažké ich kontaktovať. Samozrejme, reč je o „Zetke“, ktorá sa v podstate „narodila s telefónom v ruke“. Povzbudivé nie sú ani ďalšie závery štúdie, ktorá sa týkala približne 2000 ľudí, pokiaľ ide o otvorenosť rozhovoru medzi ľuďmi narodenými po roku 1995: polovica opýtaných uviedla, že „vôbec nezdvihnú telefonát, ak ho neočakávajú“. 40 percent deklarovalo, že na hovor odpovie len vtedy, ak bude vopred ohlásený.
„Už len čakám, kedy prestane zvoniť“
Strach generácie Z z telefónnych hovorov sa dokonca stal virálnym na TikTok. Videá zobrazujúce mladých ľudí, ktorí hľadia na obrazovku zvoniaceho telefónu s nápisom „Čakám, kým prestane zvoniť telefón, aby som sa mohol vrátiť k scrollovaniu“ si pozreli milióny krát a získali státisíce komentárov, v ktorých sa hovorilo „Aj ja to robím“ a „Súhlasím“. Odkiaľ pochádzajú tieto obavy?
@sdiante ♬ iPhone vibrating ringtone – Nick
Záujemcovia sa radi podelia o svoje myšlienky na túto tému. Samozrejme nahrávaním videí alebo vytváraním popisov k nim, prípadne komentovaním. V džungli vysvetlení, prečo nemajú radi živé telefonické rozhovory, sa objavujú argumenty, že rozhovory sú „zbytočné“, „stresujúce“ a „dráždivé“. V zložitejších výpovediach dochádza k priznaniu sociálnej úzkosti. Andrew Duncan, riaditeľ globálnej značky Buffalo Trace Distillery, pre The Sun povedal, že na jednej strane je takáto reakcia prirodzená, no na druhej strane nemôže nič nahradiť skutočný rozhovor.
„Keďže komunikácia prebieha čoraz viac online, je prirodzené, že sa dvíhať telefón, keď zazvoní, je menej pohodlné, no reálne momenty spojenia s ostatnými sa v skutočnosti ničím nenahradia“
– povedal Andrew Duncan, riaditeľ Buffalo Trace Distillery.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Stále unavení a ospalí? Vaše telo vysiela dôležitý signál!
Nevedia si nájsť životného partnera. Psychológovia: Môžu za to 3 vlastnosti
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.