02.01.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Alexandru Nika ).
Väčšina vodičov je naučená, že ak sa na prístrojovej doske objaví oranžové svetlo, s autom nie je niečo v poriadku, a ak sa rozsvieti červené svetlo, mali by sme auto zastaviť, pretože utrpelo vážnejšiu poruchu. Vo väčšine prípadov je toto pravidlo správne, ale nie vždy. Toto malé svetlo v tvare snehovej vločky vám hovorí niečo úplne iné a nemá nič spoločné s výkonom auta.
Moderné autá sú tak nabité elektronikou, že počet ovládacích prvkov na palubnej doske môže byť závratný. Najmä pokiaľ ide o obsluhu elektroniky a zabezpečovacích systémov. Ich význam nie je vždy jasný a na rozlúštenie toho, čo znamenajú, sa často musíte obrátiť na návod na obsluhu auta. To môže byť prípad napríklad žltého svetla EPC. Ak sa v kokpite objaví červené svetlo, mnohí vodiči si to vysvetľujú ako vážnejšie zlyhanie, ktoré znemožňuje pokračovať v jazde. Vo väčšine prípadov je tento výklad správny, ale nie v tomto. Je to svetlo podobné snehovej vločke, ktoré sa objaví len za určitých podmienok a môže byť červené, žlté alebo dokonca modré.
Snehová vločka na prístrojovej doske – čo to znamená?
Vzhľad snehovej vločky na prístrojovej doske v mnohých autách znamená, že okolitá teplota výrazne klesla – varuje, že jazdné podmienky môžu byť ťažké. V niektorých starších autách sa svetlo vločky rozsvieti len v jednej konkrétnej farbe, napr. žltá, čo znamená, že teplota je 0 stupňov Celzia.
V novších dizajnoch sa môže kontrolka rozsvietiť na žltú, čo znamená, že vonkajšia teplota klesla na 1-4 stupne Celzia, alebo na červenú, čo znamená, že teplota klesla na 0 alebo do mínusu.
Snehová vločka varuje vodiča, že podmienky na ceste môžu byť horšie a nabáda k opatrnosti počas jazdy – námraza môže spôsobiť, že sa na vozovke objaví poľadovica. Neznamená to však, že by ste mali prestať. Môžete bezpečne pokračovať v jazde, pamätajte na to, že vozovka môže byť klzká.
V niektorých autách sa snehová vločka nezobrazuje v žiadnej konkrétnej farbe, ale zobrazuje sa ako informácia v palubnom počítači – tento typ informácií nájdete vo vozidlách skupiny VAG a napríklad v Opli. Niekedy obsahuje ďalšie informácie o možnom výskyte ľadu.
Čierny ľad a nízka teplota – ako sa správať na ceste?
Snehová vločka by preto nemala vyvolať u vodiča paniku, ale vyvolať len zvýšenú opatrnosť a možnú zmenu štýlu jazdy. Ak je na ceste poľadovica, mali by sme byť opatrnejší s plynovým pedálom a jazdiť s autom plynulejšie. Je vhodné využiť schopnosti brzdenia motorom a vyhýbať sa prudkému zrýchľovaniu a brzdeniu, aby ste predišli riziku šmyku. Náhle zmeny smeru tiež prispievajú k strate trakcie, takže aj zatáčanie by malo byť čo najhladšie.
Čierny ľad je jav, ktorý je ťažké si všimnúť, hoci jeho charakteristické príznaky sú vo svetle svetiel lesklé, pripomínajúce mokrý asfalt. V takýchto podmienkach by sme si mali dávať obzvlášť pozor a snehová vločka – najmä v červenej farbe – nás len informuje o poklese teploty a prípadných horších podmienkach na cestách.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Sused mu zobral parkovacie miesto. Nezostal mu nič dlžný. „Už to neurobí“
Zamrznuté okná sú postrachom každého vodiča. Ak chcete ušetriť čas, vyskúšajte túto metódu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.