27.10.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: súkromný archív).
Deti vo štvrtom ročníku základnej školy, ktoré majú približne 9-10 rokov, sa učia riešiť najrôznejšie matematické problémy. Jedným z predpokladov je, samozrejme, nepoužívať elektronické pomôcky. Skúste vyriešiť úlohu zo štvrtého ročníka základnej školy, ktorej výpočet si nevyžaduje kalkulačku.
Ako riešiť operácie s veľkými číslami bez kalkulačky?
Existuje niekoľko šikovných techník, ktorých použitie môže pomôcť zjednodušiť výpočet operácií, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť bez kalkulačky neriešiteľné. Najjednoduchšou z nich je rozdeliť čísla na jednoduchšie časti. Najjednoduchšie sa to robí pri násobení, ale dobre to funguje aj v iných prípadoch. Napríklad číslo 45 × 12 možno rozložiť na 45 × 10 a 45 × 2, čo dáva 450 + 90 = 540. Druhá technika zahŕňa odhad. Ide o zaokrúhľovanie počtov a následnú opravu výsledku. V tomto prípade však musíte byť šialene opatrní.
Pri operáciach s veľkými číslami bez kalkulačky sa osvedčí aj metóda zápisu čiastkových výsledkov. Umožní vám to nestratiť sa vo výpočtoch a niektorým ľuďom môže takáto mapa aktivít pomôcť pri výpočtoch. Pri násobení možno použiť aj techniky, ako je napríklad stĺpcový algoritmus alebo vzorce na skrátené násobenie. Na sčítanie a odčítanie sa zasa môže použiť stĺpcový zápis. Každá z týchto metód umožňuje rýchlo a efektívne vypočítať veľké čísla bez použitia kalkulačky.
Úloha štvrtej triedy základnej školy na výpočet bez kalkulačky
Ako pri každej činnosti, aj tu je užitočné zapamätať si poradie matematických operácií. V tejto úlohe je len sčítanie a odčítanie, ktoré sú rovnocenné, preto ich vykonávame zľava doprava. Začnime teda sčítaním 467 + 738. Najlepšie je to urobiť tak, že si osobitne vypracujeme jednotky (7 + 8 = 15), desiatky (6 + 3 + 1 = 10) a stovky (4 + 7 + 1 = 12). Takto máme výsledok 467 + 738 = 1205. Od 1205 potom odčítame 295. Môžeme to urobiť rovnakým spôsobom, teda tak, že vypracujeme jednotky (5 – 5 = 0), desiatky (0 – 9, jednotku si „presunieme/požičiame“ zo stoviek, takže 10 – 9 = 1) a stovky (nezabudneme, že sme si „presunuli/požičali“ jednotku, máme 11 – 2 = 9). Týmto spôsobom sme vypočítali 1205 – 295 = 910, teda 467 + 738 – 295 = 910.
V duchu si spočítajte, aký je výsledok. Na rozdiel od zdania to nie je také jednoduché
Tento hlavolam dokáže vyriešiť len málokto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.