25.11.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Studio Romantic).
Podľahneme tomu, keď spoznávame nových ľudí. Vyskytuje sa v škole, práci a na večierkoch. Kognitívne skreslenie nazývané haló efekt je mechanizmus, ktorý nás môže dostať do veľkých problémov. Tým, že si náš mozog vytvorí obraz o čerstvo zoznámenom človeku len na základe prvého dojmu, vytvorí si skrátenú cestu a rýchly kompliment cudziemu človeku môže mať (často vážne) následky.
Čo je to haló efekt?
Mechanizmus, ktorý sledujeme, keď podstupujeme haló efekt (známy aj ako efekt svätožiary), je spontánny, takže nad ním nemáme prakticky žiadnu kontrolu. Psychológovia sa o tento fenomén začali zaujímať pred mnohými desaťročiami a bolo mu venovaných množstvo vedeckých publikácií. Každý z nich potvrdzuje fakt, že haló efekt sa nedá kontrolovať.
Pri spoznávaní úplne cudzieho človeka si náš mozog iba pomocou oblečenia, pohybu a reči tela vytvorí o cudzincovi ucelený názor. Ak sa človek veľa usmieva a je elegantne oblečený, predpokladáme, že je prirodzene milý a pozitívny. Mechanizmus priraďovania všeobecných charakteristík na základe malých údajov počas prvého dojmu je automatizovaný na úrovni našej mysle. Nedá sa „vypnúť“ a je zrejmé, že zriedkavo súvisí so skutočnými črtami osoby, ktorú ste práve stretli. To je dôvod, prečo psychológia opisuje haló efekt ako kognitívne skreslenie.
Haló efekt môže byť pre zamestnávateľov problémom
V podstate k tomuto javu dochádza vždy, keď prídeme do kontaktu s úplne neznámou osobou. Ale rozlišujeme situácie, ktoré nám môžu spôsobiť problémy, ak príliš unáhlene podľahneme haló efektu. Ide napríklad o prijímacie pohovory, pri ktorých sa chce uchádzač vždy čo najlepšie odprezentovať.
Sebaprezentačné techniky sú široko dostupné vďaka rôznym školiacim kurzom a videám dostupným zadarmo na internete, vďaka čomu môžu kandidáti na pozíciu ukázať svoju najlepšiu stránku potenciálnym nadriadeným, čo zase nemusí mať žiadnu súvislosť s ich skutočnou osobnosťou v dlhý beh. A to môže byť problematické tak pre šéfa, ako aj pre spolupracovníkov, ku ktorým pribudne novoprijatý človek. Ak sa ukáže, že novoprijatý člen tímu je niekto úplne iný ako dojem, ktorý „vytvoril“, môžeme mať takmer dočinenia s manipuláciou.
Ako bojovať proti haló efektu?
Neexistuje žiadny „liek“ na tento jav. Spontánne zmizne, keď nového človeka spoznáte lepšie a hlbšie. Preto sa oplatí veľa rozprávať, stretávať sa na rôznych miestach a v rôznych situáciách, medzi rôznymi ľuďmi, aby ste čo najlepšie spoznali svojho spolupracovníka či nového priateľa. Čím viac sa o „cudzom človeku“ dozvieme, tým viac informácií náš mozog ukladá, spracováva a vytvára si obraz tohto človeka, ktorý je oveľa pravdivejší a v súlade s realitou.
Veľké spoločnosti často rozdeľujú náborový proces do niekoľkých etáp, počas ktorých kandidát hovorí s niekoľkými rôznymi ľuďmi a musí vypracovať alebo vyriešiť úlohy v súlade s predpokladaným rozsahom zodpovednosti. To všetko preto, aby sa minimalizovalo riziko rozhodovania na základe haló efektu, ktorý môže byť zavádzajúci. Keď však stretneme nového človeka či už v práci alebo v škole, snažme sa nenechať sa ovplyvniť prvým dojmom a nepripisovať mu všeobecné vlastnosti na základe krátkeho prvého rozhovoru. Strávme s „novým“ človekom čo najviac času a snažme sa navzájom spoznať.
Použitie haló efektu pri predaji
Jedným z najzaujímavejších spôsobov využitia haló efektu na zvýšenie propagácie firmy a zlepšenie predajných výsledkov je tzv. influencer marketing. Slávne hviezdy a celebrity inzerujú produkty rôznych spoločností na svojich účtoch na sociálnych sieťach, vďaka čomu bude daná spoločnosť dosahovať oveľa lepšie predajné výsledky a je tiež oveľa lepšie rozpoznateľná online používateľmi. Ako tu zohráva úlohu haló efekt?
No vďaka dobrému dojmu, ktorý na nás celebrita robí, jej viac veríme a sme ochotnejší kupovať veci, ktoré odporúča. Mechanizmus je jednoduchý ako samotný haló efekt. Svoj idol nepoznáme a zrejme ani nebudeme poznať natoľko, aby sa efekt prvého dojmu vytratil, pretože práve idol ovláda, čo sa o ňom dozvieme a v akom svetle ho uvidíme prostredníctvom videí a príspevkov, ktoré zverejňuje. Ak to urobí šikovne, náš mozog známu osobnosť označí za úprimného a dobrého človeka, čo nám uľahčí dôveru v jej slová. A odtiaľto je jednoduchý spôsob, ako uveriť, že produkty, ktoré propaguje, budú pre nás potrebné.
Podobne je to aj v realitnom priemysle – atraktívny a dobre oblečený realitný maklér má podľa štúdie uskutočnenej v USA oveľa väčšiu šancu predať dom a za oveľa vyššiu cenu ako makléri, ktorí sú pre nich menej príťažliví. potenciálnych kupcov.
Aby som to zhrnula: efekt svetožiari (haló efekt) alebo prvý dojem z nejakého dôvodu klasifikujú odborníci na psychológiu ako kognitívne chybu. Ale uvedomenie si toho, že sa tomu poddávame a vieme, ako to nechať zmiznúť, nás robí oveľa ostražitejšími a vyhýbame sa falošnému pripisovaniu všeobecných vlastností novo stretnutej osobe, ktoré neskôr nemusia mať nič spoločné s jej skutočnou osobnosťou.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Ako dosiahnuť, aby vás ľudia mali radi? Použite šesť psychologických trikov
Dokáže znepríjemniť život každej žene. „Petra Pana“ spoznáte podľa týchto 6 vlastností
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.