3.12.2024 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/LightField Studios).
Aj keď to môže byť pre mnohých prekvapením, ukazuje sa, že veľa ľudí relaxuje pri sledovaní videí, v ktorých iní… čistia. Profesionálne „produkcie“ trvajúce len niekoľko minút priťahujú miliónové publikum. To dychtí po upokojujúcich zvukoch drhnutia umývadla, vysávania alebo zametania prachu špeciálnou metlou. Čo je fenomén #cleantok?
ASMR a kocky ľadu v toalete
Tik Tok zaznamenal rekordný počet pozretí videa s jedným konkrétnym hashtagom: #cleantok. 150 miliárd, pretože o tomto čísle hovoríme, sa dá kvalifikovať ako fenomén. Čo je dôvodom takej obrovskej popularity sledovania videí o upratovaní a organizovaní? Dôvodov je niekoľko.
Prvým a jedným z najdôležitejších je vplyv ASMR, teda autonómnej senzorickej meridiánovej reakcie.
- Podľa definície z Wikipédie ide o „príjemný pocit mravčenia na tele, ktorý sa spája s odpočinkom, relaxáciou a uvoľnením“. Zvuky drhnutia hladkého povrchu drezu špongiou, vysávania, striekania povrchu kuchynskej pracovnej dosky a jej následného utierania handričkou môžu vyvolať príjemný a veľmi uvoľňujúci pocit.
Tajomstvo spočíva v primeranej citlivosti mikrofónu a vylúčení akýchkoľvek ďalších zvukov. Nič by nemalo rušiť hlavnú čistiacu „hudbu“. Zvuk detí hrajúcich sa v diaľke, hudba alebo štekot psa sú absolútne neprijateľné, pretože rušia ASMR.
Čo ďalšie prispieva k popularite #cleantoku?
- Ďalším z dôvodov obrovskej popularity videí s hashtagom #cleantok sú zaujímavé patenty na upratovanie a organizáciu domácnosti.
Nie každý vie, že na to, aby čistiaci prostriedok na toaletu tak rýchlo nestekal po stenách na dne, treba do misy vysypať kocky ľadu. Tým sa zosilní odvápňovací účinok v oblastiach pod okrajom misy.
Na osvieženie matraca tiktokeri nasypú sódu bikarbónu cez sitko. Nechajú ju niekoľko hodín pôsobiť a potom dôkladne povysávajú miesto svojho nočného odpočinku. Ďalším zaujímavým patentom sú akrylové zásuvky a nádoby. Pomocou nich možno zorganizovať akýkoľvek priestor – od chladničky až po priestor pod umývadlom.
Najorganizovanejšie dámy v domácnosti majú špeciálny nástroj. Na ňom generujú nálepky s podpismi, aby ešte lepšie a presnejšie opísali priestor. A aby aj členovia domácnosti vedeli, kam majú odkladať použité veci.
Cleanfluencers na plný úväzok
- Všetky dokonalé ženy v domácnosti, ktoré venujú všetok svoj čas a energiu príprave, nahrávaniu, strihaniu a komunikácii s fanúšikmi pod svojimi videami o upratovaní, majú niekoľko spoločných znakov.
Hoci pochádzajú z rôznych kútov USA, sú rôzneho veku, majú alebo nemajú domáce zvieratá. Každá z nich sa totiž môže pochváliť pôsobivým, obrovským, nádherne zariadeným domom pre jednu rodinu.
Objekt je ohromujúci. Obrovské obývacie izby s niekoľkometrovými pohovkami, jedálne, kuchyňa s ostrovčekom a atmosférickým osvetlením, niekoľko spální a minimálne dve kúpeľne. Všetko je zariadené v béžových neutrálnych farbách, s mäkkými kobercami, aromaterapeutickými sviečkami a množstvom prikrývok a vankúšov. Každý deň ich starostlivo ukladajú, aby nestratili strih a nadýchanú výplň. Občas sa zdá takmer neskutočné, že tam niekto býva. Známky života, ktoré sa prejavujú na začiatku, ako sú rozhádzané papiere od detských dobrôt, škvrny rozliatej šťavy a špinavé panvice v dreze pôsobia umelo zasadené.
Aby sa divákom trochu priblížili a ukázali im, že v tejto ideálnej seriálovej vile prebieha skutočný rodinný život, weboví umelci čoraz odvážnejšie odhaľujú tajomstvá. Na videu ukazujú svoju tvár, natáčajú rodinné výlety alebo sa pripravujú na spoločný filmový večer.
Prečo to robia?
To všetko robia preto, aby nestratili svojich divákov. Vďaka nim zarábajú veľa peňazí a dostávajú aj časté ponuky na reklamu výrobkov, samozrejme, na upratovanie. Či už sú to vysávače na bielizeň, moderný držiak na papierové utierky so zabudovanou fľašou s tekutinou na utieranie dosiek stolov alebo súpravy podlahových mopov so systémom odstreďovania mopových špičiek.
Micah Enriquezová, známa ako makeitwithmicah, ktorá má len na Instagrame 2,4 milióna sledovateľov, sa vzdala práce právničky na plný úväzok, aby mohla prezentovať starostlivosť o domácnosť. Rovnako aj Catherine Bensonová (catben – 13,1 milióna sledovateľov), ktorá láme rekordy popularity svojimi videami sezónneho zdobenia svojho majetku. Samostatnú starostlivosť o domácnosť praktizujúca Rochelle Stewartová (operation_niki – 4,4 milióna sledovateľov), si zarobila nemalý majetok zaznamenávaním organizácie svojej obrovskej chladničky a honosného života oplývajúceho zbierkou kabeliek značiek ako Dior a Gucci. Upratovanie vlastného domu sa stalo jej jediným zdrojom príjmov.
Relaxácia sa môže zmeniť na nutkanie
Odborníci poukazujú na pozitívne aspekty dokonale vyčistených domov:
- relaxácia
- pocit naplnenia
- motivácia konať
Videá povzbudzujúce ľudí k upratovaniu ich priestoru sú plné komentárov od nadšených používateliek:
„Vďaka vám som si konečne upratala a zorganizovala domácnosť, ďakujem!“,
“Takto ma ešte nikto nemotivoval. Konečne!“,
„Odkedy mám uprataný domov, poriadok zavládol aj v mojej hlave“.
Terapeutický účinok čistenia a upratovania priestoru okolo vás má mnoho výhod. Aj keď skončíme pri sledovaní #cleantoka, stále máme úžitok z toho, že si oddýchnu všetky naše zmysly.
Bohužiaľ, prílišné odhodlanie a nedostatok striedmosti v snahe mať „dokonale uprataný domov“ podobne ako vo videách cleanfluencerov sa môže zmeniť na posadnutosť a vznik nutkavého správania.
- Treba si uvedomiť, že pri práci na plný úväzok, deťoch a množstve ďalších povinností je prakticky nemožné, aby naša domácnosť vyzerala ako vo videách vytvorených na zarábanie peňazí.
Nechajme sa inšpirovať #cleantoc s mierou. Nezabúdajme, že domov nie je múzeum.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Zemiakový šalát, ktorý dobyl TikTok. Prekvapte ním svojich hostí!
Chôdza na chudnutie? Toľko krokov musíte urobiť, aby ste schudli 1 kg
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.