17.3.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/Prostock-studio).
Chcete, aby vaše slová mali skutočnú moc? Nezáleží na tom, či riadite tím, vyjednávate dôležité záležitosti alebo sa len chcete lepšie dohovoriť s ostatnými – spôsob, akým komunikujete, má obrovský význam. Odhaľujeme šesť výrazov, ktoré vám pomôžu získať autoritu a vplyv na ľudí.

Foto: shutterstock/Prostock-studio
V dnešnom svete je schopnosť nadväzovať dobré vzťahy a presvedčiť ostatných skutočnou superschopnosťou. Nemusíte byť rodeným lídrom, aby ste inšpirovali a budovali trvalé väzby – stačí niekoľko dobre zvolených viet, ktoré urobia vašu komunikáciu pútavejšou a účinnejšou.
„Oceňujem tvoju prácu, najmä…“
Každý rád počuje pochvalu, ale obyčajné „Dobrá práca!“ nestačí na to, aby ste skutočne vyzdvihli niekoho úsilie. Lepšie je povedať niečo konkrétne: „Oceňujem tvoje nasadenie, najmä pri analýze údajov – pomohlo nám to prijať lepšie rozhodnutie.“ Takáto presná pochvala dáva druhej osobe pocit, že si ju všímate a vie, prečo je jej práca dôležitá.
Konkrétna pochvala má oveľa väčšiu hodnotu než všeobecné uznanie. Keď dokážete presne pomenovať, čo sa vám páči na práci druhého človeka, dávate najavo, že ste skutočne venovali pozornosť detailom. Takýto prístup nielen posilňuje sebavedomie vášho kolegu, ale tiež buduje dôveru a motivuje k ďalšiemu kvalitnému výkonu.
Skúste si všímať aj malé úspechy a oceňovať ich. Často sú to práve drobné detaily, ktoré robia veľký rozdiel, no zostávajú nepovšimnuté. Vaše uznanie môže byť tým impulzom, ktorý druhého človeka posunie vpred.
„Chcel by som počuť viac na túto tému“ a „Ako si sa vtedy cítil“
Aktívne počúvanie je základom dobrých vzťahov – pracovných aj súkromných. Keď prejavíte záujem o to, čo hovorí druhá osoba, budujete puto a posilňujete svoju pozíciu v rozhovore. Môžete sa tiež dopytovať: napríklad „Ako si sa vtedy cítil?“. Takéto otázky povzbudzujú ľudí, aby sa viac otvorili.
Keď niekomu dáte priestor hovoriť a prejavíte úprimný záujem o jeho myšlienky, vytvárate atmosféru dôvery. Ľudia prirodzene inklinujú k tým, ktorí ich skutočne počúvajú. Navyše, keď sa pýtate na pocity, dávate najavo, že vám záleží nielen na faktoch, ale aj na emocionálnej stránke situácie.
Aktívne počúvanie zahŕňa aj neverbálnu komunikáciu – udržiavajte očný kontakt, prikyvujte a používajte povzbudzujúce gestá. Tieto drobné signály potvrdzujú, že ste plne prítomní v rozhovore a skutočne sa zaujímate.
„Môžeš prevziať iniciatívu v tejto veci?“
Spôsob, akým formulujete žiadosti, má význam. Namiesto toho, aby ste povedali: „Môžeš mi pomôcť?“, je lepšie použiť angažovanejší výraz: „Môžeš prevziať iniciatívu v tejto veci?“. Vďaka tomu sa druhá osoba bude cítiť zodpovednejšia a angažovanejšia. Výskumy ukazujú, že ľudia sa ochotnejšie zapájajú do úloh, ak ich vnímajú ako súčasť svojej identity.
Keď niekomu zveríte zodpovednosť, dávate mu najavo dôveru v jeho schopnosti. Táto dôvera často vedie k vyššej motivácii a lepším výsledkom. Ľudia prirodzene vynakladajú väčšie úsilie, keď cítia, že ich práca má zmysel a že sú dôležitou súčasťou procesu.
Formulácia „prevziať iniciatívu“ tiež naznačuje, že očakávate tvorivý prístup a samostatné myslenie, nielen mechanické plnenie úloh. Tým povzbudzujete inovatívne riešenia a osobný rozvoj vašich kolegov.

Foto: shutterstock/garetsworkshop
„To je skvelý nápad z tvojej strany“
Zdôrazňovanie niekoho prínosu motivuje viac, než si myslíte. Namiesto preberania iniciatívy je lepšie povedať: „To je skvelý nápad z tvojej strany! Ako by sme ho mohli implementovať?“. Takáto reakcia dáva vášmu partnerovi v rozhovore pocit uznania a väčšiu motiváciu konať.
Keď pripíšete zásluhy za dobrý nápad jeho autorovi, nielen že posilňujete jeho sebavedomie, ale tiež vytvárate kultúru, v ktorej sa ľudia neboja prichádzať s novými myšlienkami. Navyše, keď sa hneď pýtate na implementáciu, posúvate diskusiu od teórie k praxi a dávate najavo, že nápad berieme vážne.
Tento prístup je obzvlášť účinný pri práci s tímom, kde chcete podporiť kreativitu a iniciatívu. Ľudia, ktorí cítia, že ich nápady sú cenené, budú pravdepodobne prichádzať s ďalšími inováciami a aktívne prispievať k spoločným cieľom.
„Čo by si poradil v tejto situácii?“
Ľudia milujú, keď ich požiadate o radu – cítia sa vtedy dôležití a ocenení. Otázka „Čo by si poradil v tejto situácii?“ povzbudzuje partnera v rozhovore, aby sa viac zapojil do diskusie a budoval s vami hlbší vzťah. Je to tiež skvelý spôsob, ako ukázať, že si ceníte cudzí názor.
Požiadanie o radu je prejavom pokory a otvorenosti k iným perspektívam. Ukazujete tým, že nemáte všetky odpovede a ste ochotní učiť sa od ostatných. Tento prístup nielen zlepšuje kvalitu vašich rozhodnutí vďaka rôznorodým pohľadom, ale tiež buduje atmosféru spolupráce a vzájomného rešpektu.
Navyše, keď niekto investuje čas a energiu do premýšľania o vašom probléme, vytvára sa medzi vami silnejšie puto. Ľudia sa prirodzene zaujímajú o výsledky situácií, ku ktorým prispeli svojou radou.
Slová, ktoré fungujú
Pridanie týchto šiestich výrazov do každodennej komunikácie môže výrazne zlepšiť kvalitu vašich vzťahov a zvýšiť vašu efektívnosť v práci. Slová majú moc – oplatí sa ich používať vedome, aby ste budovali lepšie, autentickejšie kontakty s ostatnými.
Komunikačné zručnosti patria medzi najcennejšie kompetencie v dnešnom prepojenom svete. Nejde len o to, čo hovoríte, ale aj ako to hovoríte. Správne zvolené frázy môžu otvárať dvere, budovať mosty a inšpirovať ľudí okolo vás k spolupráci a vzájomnej podpore.
Začnite tieto frázy vedome zaraďovať do svojich rozhovorov a sledujte, ako sa mení dynamika vašich interakcií. Možno budete prekvapení, aký veľký rozdiel dokáže urobiť niekoľko dobre zvolených slov.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Frázy, ktoré inteligentní ľudia nehovoria. Vyhýbajú sa im ako moru
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.