27.5.2023 Redakcia Vášeň v tebe ( Foto: instagram.com/kylieminogue).
Nemôžeme sa izolovať od našej smrteľnosti, píše publicistka UnHerd, Kathleen Stock
George Orwell raz povedal, že v päťdesiatke má každý takú tvár, akú si zaslúži. V súčasnosti sa zdá, že väčšina päťdesiatničiek má presne takú istú tvár, za ktorú zaplatili. Líca sú vypchaté ako čalúnenie. Čelo je napnuté ako koža z tympánu. Raz za čas sa z nich snaží vynoriť určitý výraz, než sa porazené zrútia späť do ničoty.
Momentálne má umelkyňa, ktorá je ešte stále trochu rozpoznateľná ako Kylie Minogue, vonku nový singel a hovorí sa o ňom ako o piesni leta. Je skutočne skvelá. Padam Padam je strašidelná, chvejivá, syntetická a šialene chytľavá. Jej rytmus je dostatočne základný na to, aby sa vám pohli boky, aj keď ich prosíte, aby to nerobili.
Názov je nejasnou poctou rovnomennej piesni Edith Piaf z roku 1951. Ale zatiaľ čo hlas Piaf je nezameniteľný, Kylie spieva s nevýraznou anonymitou virtuálnej asistentky. Pieseň je dostatočne krátka a sladká na to, aby poslucháča donútila k bezmyšlienkovitému klikaniu a opätovnému klikaniu na tlačidlo späť v zúfalej túžbe po zvukovom vyvrcholení, ktoré však nikdy nepríde.
Celý zážitok je nádherne umelý: falošné nástroje, falošný hlas, falošné emócie. Takže možno by rozšírenie tejto témy do fyzickej sféry nemalo príliš vadiť. Ale je. Kedysi bola Kylie domovom extravagantnej mladíckej pohyblivosti, teraz sa jej tvárové svaly zdajú byť obmedzené na drobné asymetrické pohyby – pohŕdavé krútenie pier alebo mierne dementné oblúky obočia.
Spomienky na voľnejšie, hravejšie predchádzajúce ja – Kylie zo Susedov, „SexKylie“, Indie Kylie a tak ďalej – sa zdajú byť plné potláčaného pátosu a ich spomínanie je takmer bolestné. To je určite nesprávne. Mladosť mala byť relatívne čistým štítom, nie momentom vrcholného sebadefinovania.
MailOnline o sprievodnom videoklipe píše, že „pätdesiatnička sviští v sérii pikantných červených čísel“, a nazýva ju „líškou každým centimetrom“. A skutočne, vo vysoko kontrolovanom kontexte hudobného videoklipu alebo reklamného záberu môže uväznená tvár celebrity stále vyzerať pomerne normálne. Dokonca môže vyzerať celkom sexi – aspoň pokiaľ je všetko starostlivo napozované, odborne nasvietené a následne vyretušované.
Ak však nemáte mimoriadne šťastie, toto obdobie estetickej remisie nebude trvať dlho. Keď sa posuniete ďalej, nepomôže vám ani dobré osvetlenie a photoshop na svete. V tomto momente bulvár pravdepodobne prejde od nadšenia k nadávaniu. Čitatelia zrejme milujú varovné príbehy hviezd, ktoré sa zo dňa na deň zmenili z fantastických na plastické. A existuje celý žáner článkov, v ktorých novinári požiadajú odborných vyšetrovateľov, aby čitateľom forenzne priblížili možné úpravy celebrít, ktoré už každý vidí z vesmíru. Ten a ten špekuluje, že ten a ten „mohol mať lifting hornej časti očí“. Odôvodňuje to: „Vzdialenosť medzi obočím a okom je oveľa menšia ako predtým.“ Bez srandy.
Je to novodobý paradox sorites: koľko zrniek piesku tvorí hromadu? Neexistuje žiaden zjavný hraničný bod. Rovnako nikto nedokáže povedať, v ktorom bode presne všetky injekcie a rezy začnú spôsobovať, že budete vyzerať ako prekvapený mimozemšťan. Zdá sa, že v priebehu niekoľkých opakovaní chirurgovia postupne strácajú prehľad o tom, aká bola vizuálna základná línia človeka. Začínajú výmenou trámov v Theseovej lodi, ale končia stavbou vznášadla.
Redukciou ad absurdum všetkých takýchto postupov je Madonna, ktorá teraz pripomína živú kreslenú postavičku. Nedávno sa objavila správa, že hľadá chirurga, ktorý by jej „vrátil prirodzenejší vzhľad“. To predstavuje zaujímavú možnosť vzniku nového trhu pre znetvorenie tvárí prepracovaných celebrít, niečo ako zámerné starožitníctvo príborníkov.
Kritika kozmetických zásahov u žien sa často interpretuje ako kyslé hrozno. Musí to byť závisť. Musí to byť ageizmus. Musí to byť strach zo sebavedomého prejavu ženskej sexuality u starších žien. Nie je to však ani jedna z týchto vecí. Množstvo mužov stále zbožňuje svoje partnerky, ktoré starnú približne rovnako rýchlo ako oni sami. A sú aj mladší muži – a samozrejme aj mladšie ženy -, ktorým sa páčia staršie ženy spôsobom, ktorý špeciálne erotizuje starnúce ženské črty. Nie je to také nezvyčajné, ako si možno myslíte. Spomeňme si na Romana Roya v seriáli Nástupníctvo, ktorý nehorázne flirtuje s Gerri.
Naopak, to, čo si celebrity zvyknú robiť s tvárou, nemá nič spoločné s pozitívnou sexi. Je to čisto obranná činnosť. Je to spôsob, ako uspokojiť dotieravých manažérov, publicistov a agentov; ako slepo nasledovať konkurenciu, aby zapadli. A v konečnom dôsledku ide o to, aby sa čo najdlhšie odvrátili znepokojujúce náznaky úpadku a smrti. Takže nie – nie je to o sexe.
Feminizmus ponúkol mnoho hodnoverných kritík kozmetických úprav a ja sa k nim tu nechcem pridávať. Namiesto toho by som sa radšej zamerala na samotnú podivnosť smeru, ktorým sa normy vzhľadu zrejme uberajú. V každom prípade, lákavosť radikálnych úprav sa neobmedzuje len na ženy. Simon Cowell sa údajne vzdal injekčných výplní tváre po tom, čo sa jeho malý syn pri pohľade na ne zrútil v hysterickom plači.
Hoci bulvár rýchlo zacíti krv vo vode, kedykoľvek sa tvár nejakej celebrity posunie do zóny súmraku, dovtedy sa pomerne málo komentuje skutočnosť, že toľko ľudí v hudbe a televízii si mení svoje črty generickým spôsobom. Títo ľudia pritom ovplyvňujú štandard toho, čo je z estetického hľadiska normálne: chirurgické aj nechirurgické „vylepšenia“ sa stali oveľa bežnejšími pre čoraz mladšie vekové skupiny. Môj vlastný zubár teraz ponúka pacientom botoxové injekcie.
Niekedy žasnem nad tým, aké môžu mať účinky a ako sa zdá, že to nikomu nevadí. Počas Covidu sa niektorí oprávnene obávali negatívnych účinkov nosenia masiek na ľudskú komunikáciu – ale aspoň sme si ich mohli v noci dať dole. Minulý týždeň sa novinári a Twitter rozplývali nadšením, keď vraj sledovali, ako sa v relácii This Morning odohráva zúrivé napätie medzi Phillipom Schofieldom a Holly Willoughbyovou. Zaujímalo ma, ako to vedia rozoznať.
Ľudská tvár sa vyvinula čiastočne preto, aby umožnila sociálnu interakciu prostredníctvom vyjadrovania emócií. Generácie básnikov zachytili jemné stupňovanie pocitov, ktoré sa môžu mihnúť tvárou ako blesk a rozprúdiť sa na ľudí okolo vás. Aký vplyv to má na deti, keď sledujú, ako sa tvár ich mamy časom stáva strnulou a bezvýraznou? Dobrou správou je, že sa na vás nemôže veľmi mračiť – ale ani sa nemôže usmievať očami ako kedysi.
Filozof a psychológ 19. storočia William James navrhol, že „sa nesmejeme preto, že sme šťastní, ale preto, že sa smejeme„. Domnieval sa, že schopnosť cítiť emócie čiastočne závisí od ich fyzického prejavu, a nie len naopak. Jeho základnou myšlienkou bolo, že emócie sú len vnímaním fyziologických zmien, ktoré sa dejú v tele. Ak by sme nemali dané fyziologické zmeny, nemali by sme ani emócie.
Neskorší teoretici tu našli veľa dôvodov na kritiku – v neposlednom rade skutočnosť, že telesné zmeny, ktoré sprevádzajú rôzne emócie, sú často veľmi podobné, takže nemôžu samy osebe vysvetliť identitu týchto emócií. Nech už je na tom pravdy čokoľvek, novšie zistenie, že používanie botoxu nielenže potláča výraz tváre, ale aj aktivitu v okruhoch spracovania emócií, je veľmi jamesovské. Dokonca existujú dôkazy, že botox narúša našu schopnosť správne čítať emócie iných ľudí, ako aj tlmí naše vlastné.
Niektorí lekári teraz tvrdia, že botox by sa mal používať na liečbu depresie. Možno sa vám to zdá skvelé, ale mne to znie dystopicky – snažiť sa riešiť existenciálny strach tým, že niekomu paralyzujeme tvár, aby ho necítil. Potenciál využitia botoxu na zvládanie iných negatívnych emócií tiež nezostal nepovšimnutý. V článku v časopise z roku 2021 akademici tvrdili, že nosenie masky počas Covidu zvyšuje vnímanie mračenia a iných znakov negatívnych emócií v hornej polovici tváre. Neuveriteľne – alebo aj nie – navrhli, že pridanie botoxu do viditeľných častí tváre „môže ponúknuť pozitívne riešenie na zníženie negatívnych emócií a podporu pohody pre nositeľa masky aj pre všetkých, ktorí s týmto jedincom prichádzajú do kontaktu“.
Či už sú propagované na odvrátenie vrások, sociálnej disharmónie alebo kozmického utrpenia, v konečnom dôsledku sú kozmetické zásahy zamerané na to, aby nás izolovali od nevyhnutnosti ľudskej smrteľnosti a našej konečnosti. Keď sa nad tým zamyslíte, je to celkom smiešne, pretože sa zdá, že všetkými týmito zákrokmi vlastne vytvárame z ešte živého tela posmrtnú masku. Samozrejme, v budúcnosti príde čas, keď prestaneme čokoľvek cítiť a naše tváre sa uvoľnia v dokonalom bezvýraznom pokoji. Ale ešte nie.
Pokušenie neustále utierať a znovu utierať čistý štít v živote je silné. Slovami Piaf, je tu zvyčajná túžba „vrátiť sa k nule“. Alebo, ak chcete slová Kylie, túžime „vrátiť sa v čase“. Je to však nemožné. Staršia tvár natiahnutá je stále staršia tvár; a ťažkosti vo svete pretrvávajú, či už sa anestetizujete, aby ste ich nepociťovali.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Tina Turner, speváčka, 1939-2023
Johnny Depp priznal, čo nasledovalo po dráme s Amber Heardovou. Hollywood už nepotrebuje!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.