17.10.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: shutterstock/aappp pexels.com/Matt Hardy pexels.com/Lina Kivaka).
Lety lietadlom sú štatisticky najbezpečnejším druhom dopravy. Piloti sú dobre vyškolení a lietadlá sú technicky skontrolované. Existuje však jeden neustále monitorovaný prvok, ktorý môže byť mimoriadne nepredvídateľný. Hovorím samozrejme o počasí. Má významný priamy a nepriamy vplyv na bezpečnosť letov.
Napriek dynamickému rozvoju leteckého priemyslu je matka príroda stále jedným z najnepredvídateľnejších faktorov ovplyvňujúcich celý sektor dopravy. Výkyvy počasia môžu výrazne ovplyvniť technický stav lietadla a priebeh letu od vzletu až po pristátie.
Extrémne teploty sú pre inžinierov výzvou
Počas mrazivých podmienok môžu materiály, z ktorých sú lietadlá vyrobené, stuhnúť, zmrštiť sa a zmeniť vlastnosti základných konštrukčných prvkov. Príkladom sú gumové tesnenia alebo pneumatiky. Stávajú sa menej flexibilnými, čo môže viesť k úniku alebo inému zlyhaniu. Nízka teplota tiež podporuje hromadenie ľadu na povrchu stroja. To zvyšuje odpor a hmotnosť, čo znižuje zdvih a vedie k nižšej účinnosti.
Nepriaznivé sú aj vysoké teploty. Nárast energie spôsobuje tepelnú rozťažnosť vzduchu aj materiálov. Riedší vzduch znamená, že letecké motory pracujú intenzívnejšie, čo následne zvyšuje spotrebu paliva a dokonca aj riziko potenciálneho prehriatia, častejšie kontroly a údržbu.
Niektorí vodiči mali zrejme (ne)radosť skúšať naštartovať auto pri teplotách pod 30 stupňov. Kvapaliny potom hustnú, batéria sa môže vybiť a niekedy je potrebná pomoc. Taktiež kvapaliny používané v letectve, ako je olej, hydraulická kvapalina alebo dokonca palivo, majú špecifický teplotný rozsah, ktorý je pre ne optimálny. Keď teplota klesne príliš nízko, môžu byť husté a lepkavé, čo bráni prevádzke lietadla. Keď je príliš teplo, môžu sa prehriať a nadmerne vyparovať.
Voda nie sú len zrážky. Lietadlá nemajú radi vlhkosť
Dažďové mraky a zrážky neznižujú len viditeľnosť. Ak je v konštrukcii malá medzera, voda môže presakovať a hromadiť sa, čo spôsobuje koróziu a elektrické problémy. Ak lietadlo stúpa do vyššej nadmorskej výšky a voda v riadiacich mechanizmoch zamrzne, môže predstavovať skutočnú hrozbu pre posádku a cestujúcich.
Menej viditeľným, no stále ovplyvňujúcim faktorom je vlhkosť. Nemusí nutne padať výdatné zrážky, len bude vyššia vlhkosť vzduchu. To stačí na podporu možnej korózie. Je zaujímavé, že vplyv vlhkosti presahuje fyzický zásah do konštrukcie lietadla. Vlhký vzduch je menej hustý, čo je cítiť v kľúčových momentoch letu (vzlet a pristátie).
Vietor si vyžaduje zdatné pilotné schopnosti
Ak hovoríme o vetre, potom podľa meteorologickej definície máme na mysli horizontálny pohyb vzduchu. Jeho rýchlosť a smer môžu ovplyvniť nielen dráhu letu, ale aj (podobne ako teplotu) spotrebu paliva. Protivietor vyžaduje viac energie, zatiaľ čo bočný vietor si často vyžaduje vysoké schopnosti pilota.
Ďalšou formou pohybu vzduchu, ktorá negatívne ovplyvňuje bezpečnosť letu, sú turbulencie. Súvisia s konvekciou, t. j. vertikálnym pohybom vzduchu v oblakoch, nad terénom (napr. vzduch stúpa na prechod cez horský masív) alebo tryskovými prúdmi. Môžu nielen obťažovať cestujúcich, ale aj poškodiť konštrukciu lietadla.
Počasie je zodpovedné za 70 percent meškaní na letiskách
Poveternostné podmienky zohrávajú obrovskú úlohu v prevádzke letísk, keď je lietadlo stále vo vzduchu, aj keď je na asfalte. Dve najväčšie prekážky sú zlá viditeľnosť a silný vietor. Nízka oblačnosť, hmla a dážď sťažujú štarty a pristátia a vietor určuje, na ktorej dráhe bude prevádzka. Búrky vrátane bleskov a stúpavé a klesajúce prúdy zase prispievajú k vzniku turbulencií, ktoré bránia plynulej prevádzke letiska.
Kontrola všetkých kontrolných zoznamov pred letom môže súvisieť najmä s vhodným technickým stavom lietadla. Zahŕňa však aj predpoveď počasia. Nepriaznivé poveternostné podmienky môžu spôsobiť vážne narušenie letového poriadku. Najhoršia situácia je silná búrka. Potom lietadlá nemôžu ani vzlietnuť, ani pristáť. Tí, ktorí letia smerom k búrkovej oblasti, musia zmeniť svoju trajektóriu a vyhnúť sa búrkovým mrakom alebo musia byť nasmerovaní na iné letiská.
Podľa štatistík Federálneho úradu pre letectvo Spojených štátov amerických je počasie zodpovedné až za 70 percent meškaní na letiskách. Žiaľ, zodpovedá aj za 23 % všetkých nehôd, hoci väčšina z nich je spôsobená ľudskou chybou.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Ryanair zdieľa divokú odpoveď na tweet sťažnosti zákazníka
Bezplatná príručná batožina do lietadla? EÚ bojuje za cestujúcich
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.