22.11.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: pexels.com/Karolina Grabowska).
Nákupné šialenstvo dosahuje kritickú úroveň koncom novembra – s príchodom Čierneho piatku. Nie vždy to však tak bolo. Prečo sa už niekoľko rokov aj na Slovensku kupujúci hrnú do obchodov a prehľadávajú internet v snahe získať výhodné ponuky?
Hoci je Čierny piatok pohyblivou udalosťou (závisí od dátumu amerického sviatku Dňa vďakyvzdania), je neoddeliteľne spojený s koncom novembra. Veľké zľavy sa začínajú hneď po ňom. Prečo sú tak úzko prepojené?
Existuje mnoho teórií o pôvode Čierneho piatku, ale táto sa zdá byť najpravdepodobnejšia. Oslavy uvedeného sviatku v Spojených štátoch sprevádzajú veľké mestské sprievody. Sprievody účastníkov, ktorí sa zúčastňujú na tomto podujatí, boli „ľahkou korisťou“ pre majiteľov obchodov na trase. Približne od 50. rokov 20. storočia začali predajcovia vyvesovať informácie o špeciálnych zľavách, aby pritiahli pozornosť okoloidúcich. Cieľ bol jednoduchý – nalákať zákazníkov, aby si kúpili výrobky, ktoré boli na sklade, a uvoľnili tak miesto pre nový tovar. Svoj podiel na tom mala aj skutočnosť, že sa pomaly blížil čas nákupu vianočných darčekov.
„Čierny piatok alebo paralýza mesta“. Tento termín získal nový význam
Odkiaľ však pochádza samotný pojem „čierny piatok“? Jeho pôvod možno vystopovať takmer o desaťročie neskôr, v 60. rokoch 20. storočia vo Filadelfii. Organizovanie sprievodu na Deň vďakyvzdania bolo spojené s vytváraním obrovských dopravných zápch a davov v meste. Názov preto pochádza z policajného rozprávania počas policajnej akcie. Treba povedať, že tento termín neznie veľmi priaznivo. To však nezabránilo tomu, aby získal úplne iný, „známy“ podtón.
Z anglosaskej krajiny na Slovensko. Ale dynamika nie je rovnaká
Hoci je Čierny piatok výsostne americkou tradíciou, čoskoro ho začali využívať aj iné krajiny. Začalo sa to anglosaskými krajinami – Kanadou, Spojeným kráľovstvom, Austráliou a Novým Zélandom. Aby sa propagačné „šialenstvo“ predĺžilo, časom sa akcie rozšírili na ďalšie dni. Tak vznikol kybernetický pondelok. Maloobchodníci aj zákazníci boli spokojní. Čoskoro sa Čierny piatok stal bežnou záležitosťou takmer vo všetkých kútoch sveta. Tento fenomén sa dostal aj na Slovensko.
Tradícia čierneho piatku je v našej krajine pomerne nová. V skutočnosti to bolo len v 21. storočí. Slováci si tento sviatok konzumu obľúbili. Treba tiež priznať, že sa nespája s takým veľkým impulzom ako v USA. Zatiaľ čo v USA sú v tomto období bežné zľavy vo výške 70 – 80 %, na Slovensku sú zriedkavé – zvyčajne sa vzťahujú na výrobky, ktorých predaj sa skončil alebo ktoré boli predtým zľavnené. Aj keď sú zľavy vo výške 20 % normou, stále radi nakupujeme v tomto období. Koniec koncov, je to aj obdobie roka, keď hľadáme darčeky na Vianoce. Napriek tomu sú reklamné kampane u nás naozaj hlasné a veľa sa o nich hovorí v slovenských médiách. Chýba nám však taký rozmach ako v Spojených štátoch.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Má zmysel vypínať kúrenie v noci? Slováci si neuvedomujú dôsledky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.