25.11.2023 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: youtube.com/@NewEuropeFilmSales).
„Blanquita“ od Fernanda Guzzoniho, založená na skutočnom škandále pedofílie, ktorý otriasol Čile v prvej dekáde 21. storočia, je temný triler, ktorý vyvoláva otázky o tom, ako ďaleko možno zájsť pri odhalení páchateľov. A neposkytovať jednoduché a jasné odpovede.
„Blanquita“: Má 18 rokov a obviňuje politikov z účasti na pedofilnej sieti
„Neexistuje spravodlivosť tam, kde jeden nemá nič a druhý má viac, ako potrebuje“ – táto zásada talianskeho teológa Fausta Socina zo 16. storočia by určite mohla viesť pátra Manuela (hrá ho Alejandro Goic) – chudobného kňaza, ktorý prevádzkuje útulok pre deti ulice – väčšinou obete sexuálneho zneužívania a drog.
Práve na jeho popud sa 18-ročná Blanquita (Laura López), ktorá drží v náručí svoju čerstvo narodenú dcéru, rozhodne verejne obviniť vysokých politikov z účasti na pedofilnej sieti. S rovnakou silou v hlase rozpráva o skutkoch, ktorých sa dopustili, keď jej dávali drogy a elektrické šoky pri natáčaní pornofilmov, ako aj o fyzických detailoch a nedokonalostiach ich mužských tiel, ktoré dodávajú jej šokujúcemu svedectvu dôveryhodnosť.
Rýchlo sa stáva mediálnou hrdinkou a nachádza podporu medzi politikmi volajúcimi po boji proti patriarchátu. Obvinení to popierajú, a keď to nestačí, snažia sa dievča a jej ochrancu zastrašiť hrozbami a násilím. „Znepokojené“ cirkevné autority tiež navrhujú neúprosnému kazateľovi, aby prestal viesť neoficiálne krížové ťaženie pre dobro svojich chránencov. Keď sa však slučka okolo titulnej obete začne čoraz viac uťahovať a všetky úlohy v tomto príbehu o boji proti zlu sú už rozdané, režisér nám nečakane z rúk zrazí transparenty kričiace po spravodlivosti…
Čo robí štát pre obete, ktoré sa nevedia brániť?
Obrázok Fernanda Guzzoniho, ktorý je z veľkej časti vytvorený zo svedectiev vydaných v súkromí prokuratúry, sa stáva skutočne zaujímavým, keď si uvedomíme, že nie všetky časti skladačky do seba dokonale zapadajú. Kedy musíme ako diváci, ktorí držia palce hlavnej postave, čeliť otázke, či pri absolútnom presvedčení o vine páchateľov máme právo použiť nekalé metódy?
Táto problematika vždy trápila filozofov, etikov a zákonodarcov. Ešte výraznejšie ale rezonuje dnes – v časoch post-pravdy, fake news a pokročilých možností vymýšľania dôkazov. Ale aj v post-#metoo ére, keď hlas obetí zničil nejednu kariéru, no rovnako ako v prípade herca Kevina Spaceyho sa ukázal ako nedostatočný na preukázanie viny na súde.
Guzzoni sa vo svojom filme pýta, čo robí štát pre obete, ktoré sa nedokážu brániť a rozprávať o krivdách, ktoré utrpeli? A boli by odsúdení na tento druh utrpenia, keby neboli vystavení sociálnemu vylúčeniu? Tieto otázky veľmi silno rezonujú v Čile, ktoré sa vďaka Pinochetovej dlhodobej diktatúre stalo hlboko rozvrstvenou krajinou. To isté platí pre ostatné juhoamerické krajiny, ktoré zápasia s rovnakými problémami.
„Blanquita“ hovorí v mene Kolumbijčanov, Brazílčanov, Argentínčanov a Mexičanov žijúcich na ulici. A hoci má úplne iný tón ako kórejský „Parazit“ Bong Joon-Hoea, rovnako ako hlasný víťaz Oscarov za rok 2020 je obžalobou pravidiel, ktorými sa riadi moderný svet.
Film „Blanquita“, vybraný minulý rok ako oficiálny kandidát Čile na Oscara, nakoniec nezískal nomináciu od Americkej akadémie. Jeho tvorcovia sa môžu pochváliť prestížnym ocenením za scenár na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach. To je ďalší dôkaz toho, že čílska kinematografia je momentálne v rozkvete a Fernando Guzzoni je po Pablovi Larrainovi a Sebastianovi Leliovi jej ďalším predstaviteľom, ktorého úspechy sa oplatí sledovať.
7.1/10
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Kevin Muñoz: Herec známy z filmu z produkcie Netflix bol zavraždený. Mal 23 rokov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.